Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 48
![Start 2023 FIA WEC 6 Hours of Monza](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1411/e2b977d2534973d999aa72c356d1af22555265ff.jpg)
![Doriane Pin wint de derde wedstrijd van de Formula 4 South East Asia in Sepang](https://www.autosport.be/i/200/upload/89b3b0bb07bcd304a4dd6289f6f676936aa77254.jpg)
![Spinelli](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1406/6294310ab3f9e86c9ddb738229597c5a4099108c.jpg)
*** Begin vorige week zag u al de deelnemerslijst voor 2024 van het FIA WEC. Daar prijken op dit moment 37 wagens op. Dat was ook het maximaal mogelijke, gezien circuits als Imola gelimiteerd zijn wat het aantal plaatsen in de garages betreft. Gezien de toekomstige influx zal dat aantal niet toereikend zijn in de toekomst. Daarom zoekt men tegen 2025 de capaciteit te verhogen naar 40 wagens. Voor Le Mans zal er vanaf dit jaar al zeker plaats zijn voor 62 bolides.
*** De ACO is er voor te vinden meer teams race per race toe te laten, voor zover het circuit dit toelaat, Le Mans buiten beschouwing gelaten. Al slaat dit niet noodzakelijk op beide klassen en mikt men meer op extra Hypercars dan op LMGT3 wagens. Waar en wanneer is men nog aan het bekijken, maar - belangrijk - niet iedereen heeft recht op een startticket. Merken als Vanwall, Audi en Mercedes komen al zeker niet in aanmerking om afzonderlijke races te rijden.
![Team WRT - BMW M Hybrid V8 LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/3c77de169d0c8cd03dc254c57183926fcd7baf37.jpg)
*** U herinnert zich waarschijnlijk nog de discussie over bandenwarmers die ontstond tussen de 6 uren van Spa en de 24 Heures du Mans dit jaar. Een discussie waarna deze door de organisatie tijdens de 24 uur eenmalig toegelaten werden om toch wat goodwill te tonen richting Ferrari. Het is niet uitgesloten dat dit in Le Mans in '24 andermaal het geval zal zijn, maar niet voor de overige meetings. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
![Robert Kubica](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1259/81bc1746408350e4da94eb643416385fd2829d87.jpg)
*** Ook Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport heeft zijn GTD-rijdersbezetting voor Daytona afgerond. Kyle Marcelli en Danny Formal krijgen Graham Doyle en Ashton Harrison naast zich. Doyle is een debutant in GT3. De 17-jarige komt uit de Lamborghini Super Trofeo America en deed het ook niet slecht tijdens de World Finals in Vallelunga. Harrison is geen onbekende voor het team en hij reed in het verleden reeds met de Acura NSX GT3 Evo22.
![Albert Costa](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1275/62061b066e54fad937cd0ec890e1ba9deccd6209.jpg)
*** AWA krijgt voor de Rolex 24 at Daytona nog een extra fabriekspiloot in de Corvette. Alex Lynn, vaste naam op de Cadillac in het FIA WEC, vervoegt het team. Daar zal hij instappen bij Orey Fidani, Matt Bell en Lars Kern. Hiermee is het Canadese team, dat twee wagens inzet tijdens de komende editie, eveneens rond met zijn rijdersbezetting.
![Lilou Wadoux](https://www.autosport.be/i/200/upload/22c60c0d2b48693e6c9d4cc52d9e569658098633.jpg)
![Car Collection Motorsport - Porsche 911 GT3-R (992)](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1400/bd3b1467c6263713a797279d22d3e8de43fd5ede.jpg)
Foto's: Racing International Photography - F4 SEA - Niels Vaeck - Vincent Wouters - Ferrari Press Office
Tweet