Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 30
*** Akio Toyoda heeft de "Spirit of Le Mans"-trofee gekregen... een jaar na datum. Vorig jaar was de grote man van Toyota de uitverkorene voor de prijs, die het gevoel van endurance belichaamt. Alleen weigerde Toyoda om deze aan te nemen, na het hele debacle omtrent de BoP, waar Toyota als enige - volgens hen - benadeeld werd. Maar een jaar later heeft de Japanner, met de nodige excuses zoals een inwoner uit Japan betaamt, de prijs uit handen van Pierre Fillion gekregen.
*** Mission24H gaat voor de volgende evolutie van H24 samenwerken met McLaren Applied. Het Brits bedrijf - dat overigens sinds 2021 geen connectie meer heeft met McLaren Group - zal namelijk besturingselektronica (VCU-500 vehicle control unit), bandenspanning monitoringsysteem (Atlas GT) en software leveren voor de nieuwe wagen. De VCU-500 heeft men al gebruikt in het verleden tijdens de Formule E, terwijl Atlas GT in de MotoGP gebruikt wordt. Het kan dus een interessante samenwerking worden voor de toekomst.
*** Al werd er ook nog gepraat omtrent de waterstofklasse. Deze is ondertussen al uitgesteld naar 2028 en dan nog zullen de wagens vermoedelijk niet een volledig seizoen rijden. Dit omwille van de gevaren die deze brandstof meebrengt en het feit dat ook de wetgevingen rond deze brandstof vrij verschillend zijn land per land. Vooralsnog zouden twee races deze wagens al zeker mogen ontvangen, naargelang of de constructeurs er klaar voor zijn of niet, en dat zouden Spa-Francorchamps en Le Mans zijn. Een derde wedstrijd is ook mogelijk, en dat zou dan Fuji zijn.
*** Alpine zal binnenkort ook wijzigingen aanbrengen aan hun A424. Na de motorproblemen die zij opliepen tijdens de 24 Heures du Mans met beide wagens, heeft Philippe Sinault bevestigd dat men een update gaat doen hiervoor. De Mecachrome V6-motoren, die men overigens ook in Formule 2 gebruikt, werden nog wel gebruikt tijdens de 6 Hours of São Paulo en daar kende men overigens geen problemen. Sinault bevestigde aan Sportscar365 dat men de oorzaak van de motorproblemen gevonden heeft, maar wanneer ze de aanpassing zullen introduceren is nog niet gekend. Wel hoopt men, gezien dit een verbetering van betrouwbaarheid inhoudt, daarvoor geen Evo-joker te moeten inzetten.
*** Volgend weekend staan er op Road America 47 wagens op de deelnemerslijst, verdeeld over alle vier de klassen. Wie al zeker niet van de partij zal zijn, is de CrowdStrike by APR Oreca van George Kurtz en Colin Braun. Dit gezien de nasleep van het debacle dat twee vrijdagen eerder gebeurde bij Crowdstrike. Nog een grote wijziging is dat Sebastian Priaulx niet aan de start meer zal verschijnen in de GTD Pro AO Racing Porsche. De Britse youngster is namelijk weggehaald door werkgever Multimatic, waar hij zijn werk als testpiloot voorrang moet geven. Dat terwijl hij samen met Laurin Heinrich aan de leiding ligt in de klasse. In de plaats komt Julien Andlauer aan de start, al is het nog niet geweten of hij alleen hier of de overige ronden ook aanwezig zal zijn.
*** Mercedes-AMG heeft een nieuw bedrijf opgericht: Affalterbach Racing GmbH. Deze zijtak van het Duitse merk zal voorlopig met een belangrijke taak bedacht worden, namelijk het bouwen van een nieuwe GT3-bolide. Deze zal de vervanger worden van de Mercedes-AMG GT3, die in 2016 geïntroduceerd werd en in 2020 een update kreeg. De volgende wagen zal weer gericht zijn op de meest recente Mercedes-AMG GT, die vorig jaar op de markt kwam. Wel zal deze nog niet in 2025 van de partij zijn. Op naar 2026?
*** Tijdens het afgelopen weekend op de Nürburgring werd de finale kalender van de Fanatec GT World Challenge Europe voor 2025 voorgesteld. Daar werd bevestigd dat de race op Jeddah in 2025 niet zal doorgaan. Tijdens de persconferentie in Spa meldde Stéphane Ratel dat men de eerste keer, eind dit jaar, wilde afwachten vooraleer men het Saoedische circuit weer op de kalender zette. Maar die plannen zijn gewijzigd en daarom zal Le Castellet weer de zes-uursrace houden en is Barcelona voorlopig de finale van de Endurance Cup in plaats van de Sprint Cup. Daarom heeft men Magny-Cours terug opgevist en zal die wedstrijd net voor Valencia plaatsvinden. Hierdoor is de kalender van de GT4 European Series eveneens gewijzigd.
Kalender 2025 Fanatec GT World Challenge Europe + GT4 European Series
Endurance
10-11 maart: Prologue Le Castellet
11-13 april: Le Castellet (met GT4 European Series)
13-14 mei: Testdagen Spa-Francorchamps
30 mei - 1 juni: Monza
26-29 juni: CrowdStrike 24 Hours of Spa (met GT4 European Series)
29-31 augustus: Nürburgring (met GT4 European Series)
10-12 oktober: Barcelona (met GT4 European Series)
Sprint
2-4 mei: Brands Hatch
16-18 mei: Zandvoort (met GT4 European Series)
18-20 juli: Misano (met GT4 European Series)
1-3 augustus: Magny-Cours
19-21 september: Valencia
Foto's: Geert Franquet - European Le Mans Series - Toyota - ACO - Niels Vaeck - Porsche AG - Thomas Smets - Racing International Photography
Tweet