van der Horst

Oostenrijk: Verstappen op pole voor Sprint

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Wereldkampioen Max Verstappen heeft zijn Red Bull op pole positie gekwalificeerd voor de Sprint race in Oostenrijk. De Nederlander ging een tiende sneller dan Lando Norris en drie tienden sneller dan Oscar Piastri. Mercedes werd vierde en zesde.
Na amper één vrije training volgde deze Sprint kwalificatie. Ook die sessies duren minder lang dan de gewone kwalificatiesessies, maar toch was niemand gehaast om de pitlane te verlaten. Het duurde bijna drie minuten alvorens de eerste wagen de pits verliet, met dus nog negen minuten te gaan in SQ1.

De rijders kozen er dus voor om maar twee getimede ronden neer te zetten. Als de eerste van die twee ronden dan verwijderd wordt omwille van het overschrijven van de baanlimiet, dan wordt het spannend omdat alles afhangt van die laatste ronde. Dat was het geval voor Lewis Hamilton (Mercedes) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo). Hamiltons tweede en dus cruciale ronde was niet super, maar bleek goed genoeg voor de top vijftien. Voor Zhou was zijn enige geldige ronde niet snel genoeg en de Chinees start de Sprint zodoende als laatste. Voor Yuki Tsunoda (RB) was het ook spannend, want de Japanner spinde in de voorlaatste bocht van zijn laatste ronde en moest dus hopen dat hij niet geëlimineerd werd. Dat lukt net, hij eindigde op P15, enkele duizendsten voor teamgenoot Daniel Ricciardo (RB) die dus wel uitgeschakeld was. Hij werd gevolgd door Nico Hülkenberg (Haas), Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en Alex Albon (Williams) die dus voor het eerst verslagen werd door teamgenoot Logan Sargeant.

In SQ2 zette Verstappen aanvankelijk de snelste tijd neer, teamgenoot Sergio Perez was achtste en laatste na een eerste poging. Alpine, Aston Martin, RB, Williams en Haas besloten hun wagen(s) maar één keer naar buiten te sturen op het einde van de sessie. Uiteindelijk slaagden beide Alpines erin om door te stoten naar SQ3, terwijl Kevin Magnussen (Haas) enkele duizendsten te traag was en zich als elfde kwalificeeerde, op zijn beurt enkele duizendsten voor Lance Stroll (Aston Martin). Teamgenoot Fernando Alonso sloot aan op P13, terwijl Tsunoda en Sargeant de top vijftien afsloten.

De laatste Sprint kwalificatiesessie duurt maar acht minuten en wordt - in tegenstelling tot de eerste twee sessies - op de zachtste bandencompound verreden. Opnieuw verliet niemand onmiddellijk de pitlane, ze wachtten allemaal tot de slotfase om één getimede ronde neer te zetten. Voor Charles Leclerc (Ferrari) was het even panikeren. De wagen had een probleem in de pitlane, maar hij slaagde er toch nog in om de pits te verlaten, maar hij kwam één seconde te kort om tijdig aan zijn getimede ronde te beginnen.

Verstappen zette de snelste rondetijd neer, gevolgd door beide McLaren-rijders. George Russell (Mercedes) was vierde snelste, terwijl Carlos Sainz de vijfde snelste tijd noteerde. Hamilton werd zesde, Perez sloot aan op P7. Alpine zette de achtste en negende tijd neer, Leclerc zal als tiende moeten starten zonder rondetijd.

Uitslag Sprint kwalificatie F1 Grote Prijs van Oostenrijk 2024

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:04.686
2.Lando NorrisMcLaren F1 Team1:04.779
3.Oscar PiastriMcLaren F1 Team1:04.987
4.George RussellMercedes-AMG Petronas F1 Team1:05.054
5.Carlos Sainz Jr.Scuderia Ferrari1:05.126
6.Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F1 Team1:05.270
7.Sergio PérezOracle Red Bull Racing1:06.008
8.Esteban OconBWT Alpine F1 Team1:06.101
9.Pierre GaslyBWT Alpine F1 Team1:06.624
10.Charles LeclercScuderia FerrariGeen tijd
11.Kevin MagnussenMoneyGram Haas F1 Team1:05.806
12.Lance StrollAston Martin Aramco F1 Team1:05.847
13.Fernando AlonsoAston Martin Aramco F1 Team1:05.878
14.Yuki TsunodaVisa Cash App RB F1 Team1:05.960
15.Logan SargeantWilliams RacingGeen tijd
16.Daniel RicciardoVisa Cash App RB F1 Team1:06.581
17.Nico HülkenbergMoneyGram Haas F1 Team1:06.583
18.Valtteri BottasStake F1 Team Kick Sauber1:06.725
19.Alexander AlbonWilliams Racing1:06.754
20.Zhou GuanyuStake F1 Team Kick Sauber1:07.197



Dit artikel werd gepubliceerd door Rutger Vanhee in Formule 1 op zaterdag 29 juni 2024.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons