van der Horst

Peugeot 9X8 niet langer vleugelloos

Peugeot 9X8 2024
Peugeot 9X8 2024
Wat al eerder aangekondigd was, werd vandaag gepresenteerd: de Peugeot 9X8 met een achtervleugel. De Franse constructeur begon vorig jaar met deze wagen maar zonder een vleugel achteraan, waarbij er gerekend werd op de vloer om voldoende downforce te genereren. Alleen werkte het systeem alles behalve goed en werd er deze winter geopteerd om naar een achtervleugel terug te grijpen, met dit als resultaat. Overigens is dit niet de enige wijziging aan de bolide.
Peugeot 9X8 2024
Peugeot 9X8 2024
De meest ingrijpende wijziging aan de 9X8 is natuurlijk de toevoeging van de achtervleugel. Peugeot dacht bij de start van dit project iedereen te verrassen met zijn radicaal concept zonder vleugel, maar echt werken deed het niet. Het merk haalde er wel de nodige publiciteit mee  en ook resultaten in Le Mans en vorige maand in Qatar, maar voor het overige liep men achter de feiten aan. Daarom werd de achtervleugel nu toegevoegd, maar er zijn nog extra wijzigingen aan de wagen. Zo werd de bandengrootte gewijzigd van 31 cm voor- en achteraan naar 29 cm voor en 34 cm achter en werd 90 tot 95 procent van de onderkant van de wagen veranderd door deze nieuwe aero-componenten.

Peugeot 9X8 2024
Peugeot 9X8 2024
Iets wat technisch directeur bij Peugeot Olivier Jansonnie voor zich houdt, is het aantal jokers dat men hiervoor gebruikt heeft. Elke constructeur met een Hypercar - en dus niet LMDh - heeft namelijk vijf jokers om ingrijpende wijzigingen toe te voegen gedurende de levenstermijn van de wagen. Wel gaf men aan dat men tussen de 7000 en 8000 testkilometers afmaalde met deze aanpassingen. De wagen zal zijn race-debuut maken tijdens de 6 Hours of Imola in april.Foto's: Peugeot Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 25 maart 2024.
  • New Race Festival

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons