van der Horst

Podium in Cross Car Europe, en opvallende snelheid in de Clio Cup Series voor Lucas Cartelle

Lucas Cartelle
Lucas Cartelle
Zoals aangekondigd reed de 16-jarige Lucas Cartelle binnen het bestek van een week de Hongaarse meeting van het Europese Cross Car Kampioenschap en de eerste nazomerse manche van de Clio Cup Series en dat op het Circuit van Nevers Magny-Cours. Twee locaties, twee verschillende ambiance... en steeds dezelfde snelheid!
De derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Cross Car vond van 16 tot 18 augustus plaats op het Hongaarse circuit van het Nyirad Racing Center. In de categorie Junior zette Lucas Cartelle weer een mooie prestatie neer door de meeting op de laagste trede van het podium te beëindigen, een prestatie die hem de voorlopige derde plaats in het kampioenschap oplevert. Het doel voor de volgende afspraken is om de huidige referentie in de Europese competitie, de Spanjaard Daniel Gayoso Vazquez, te overtreffen.

De sfeer veranderde echter een week later, met de terugkeer van de Clio Cup Series op het Circuit van Nevers Magny-Cours, waar al achttienmaal de Franse Grand Prix F1 werd verreden. Na een verrijkende eerste ervaring tijdens de Spa Euro Race in juni jongstleden, keek Lucas er naar uit om weer met het Milan Compétition samen te werken en zo zijn leercurve op het circuit voort te zetten. De resultaten overtreffen nu al de verwachtingen...

“De meeting begon erg goed, met twee vijfde tijden tijdens de testen”, legt de jonge rijder uit. “De snelheid is er dus! Met Nicolas Milan, een expert in de serie, kan ik op de best mogelijke leraar een beroep doen!”

Het liep echter fout tijdens de kwalificatiesessie, toen Lucas Cartelle de dupe werd van een Nederlander met wie hij tijdens de Spa Euro Race al een aanvaring had gehad. Het resultaat: ernstige schade aan de achteras. Daardoor moest de jongeman in de Clio met startnummer #131 als elfde van de 41 deelnemers van start gaan.

De intense sfeer die zo kenmerkend is voor de Clio Cup Series, was er ook tijdens de eerste wedstrijd. Nadat hij bij de start een of twee posities verloor – het waren zijn eerste staande starten na de start achter de safety car in Spa – onderging Cartelle opnieuw een aanval bij het aansnijden van de bekende haarspeldbocht in Magny-Cours. Het resultaat was een gebroken stuurinrichting en uiteraard een vroegtijdige opgave.

Het was een soortgelijk verhaal voor de tweede race, met een moeilijke kwalificatie en een twaalfde startplaats. Vervolgens kwam hij in een groepje met enkele furieuze concurrenten terecht, maar na een neutralisatie bevond hij zich wel in zesde positie. Echter de veelvuldige contacten in de groep lijden opnieuw tot behoorlijke schade en een nieuwe opgave. 

“Eerlijk gezegd verwachtte ik wel een aantal stevige gevechten in dit Clio Cup Series-veld, vertelde Lucas in Frankrijk. “Maar sommige concurrenten hebben duidelijk geen andere manier om in te halen dan door contact te maken. Mijn Clio Cup was gloednieuw voor de meeting in Magny-Cours en hij kwam er in een erbarmelijke uit Frankrijk terug. Dit is duidelijk niet de manier waarop ik autosport wil beoefenen en de komende dagen zullen worden gebruikt om een plan voor de toekomst op te stellen. Afgezien van deze herhaalde incidenten is de snelheid die ik heb getoond natuurlijk een grote bron van voldoening. Ik moet nog de nodige ervaring opdoen om een race te kunnen leiden, maar eerst dit. Ik had de mogelijkheid om te testen op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar half september de volgende ronde plaatsvindt, en dat ging goed. Het is echter de moeite waard om een paar dagen bedenktijd te nemen alvorens we aan de volgende etappe beginnen..."

Laten we eerlijk zijn, Lucas Cartelle heeft behoorlijk naam gemaakt in de Clio Cup Series, eerst als een van de belangrijkste namen in de Europese crosscountryracerij en vervolgens door iedereen te verrassen bij zijn tweede optreden. En dit is nog maar het begin...

Persbericht Lucas Cartelle



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op woensdag 4 september 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons