van der Horst

Sachsenring: Luca Stolz pakt onverhoopte overwinning

Luca Stolz - Mercedes-AMG Team HRT Mercedes-AMG GT3 Evo
Luca Stolz - Mercedes-AMG Team HRT Mercedes-AMG GT3 Evo
Tijdens de tweede DTM-wedstrijd op de Sachsenring wist Luca Stolz onverwacht de overwinning te grijpen. De Duitser reed de hele race in zijn Mercedes-AMG van Team HRT op de tweede plaats achter Thierry Vermeulen (Emil Frey Racing Ferrari). Echter, door een penalty in de slotminuten voor de Nederlander, kon Stolz zijn eerste overwinning binnenhalen voor zowel zichzelf als het team en het merk, precies een jaar na zijn laatste zege op hetzelfde tracé. Kelvin van der Linde (ABT Sportsline Audi) eindigde als tweede en heroverde daarmee de leiding in het kampioenschap, ten koste van Mirko Bortolotti (SSR Performance Lamborghini).
Het leek de dag van Thierry Vermeulen te worden. Nadat hij 's ochtends zijn eerste poleposition veroverde, wist hij deze om te zetten in de leiding van de race. De Nederlander bouwde een comfortabele voorsprong op ten opzichte van Luca Stolz. Echter, een crash tussen René Rast (Schubert Motorsport BMW), Jordan Pepper (GRT Grasser Racing Team Lamborghini) en Marco Wittmann (Schubert Motorsport BMW) zorgde ervoor dat het veld weer bij elkaar kwam. Bij de herstart wist Vermeulen zijn positie te behouden, maar vijf minuten voor het einde kreeg hij een straf, waardoor Stolz en Kelvin van der Linde voorbij konden glippen. Vermeulen slaagde er wel in om zijn vierde plaats te behouden, net voor Thomas Preining (Manthey EMA Porsche).

Doordat Mirko Bortolotti als zevende finishte, kon Kelvin van der Linde de leiding in het kampioenschap heroveren. De Zuid-Afrikaan heeft echter slechts zeven punten voorsprong, en met nog vier races te gaan belooft de strijd om de titel bijzonder spannend te worden.

Foto: Bart Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 8 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sachsenring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons