van der Horst

St. Paul Raceteam: Road to victory tijdens de Zolder Historic GP

St. Paul Raceteam: Sterke familie - Sterke prestaties
St. Paul Raceteam: Sterke familie - Sterke prestaties
Net een maand na de succesvolle Zandvoort Historic Grand Prix is het op 19, 20 en 21 juli de beurt aan de Zolder Historic Grand Prix om de historische racewagens te ontvangen. De piloten en wagens van het St. Paul Raceteam zijn opnieuw in optima forma om de strijd aan te gaan in verschillende kampioenschappen die in Zolder te gast zijn.
P1 & P2 voor Wim & Dieter Kuijl
P1 & P2 voor Wim & Dieter Kuijl
Na het schitterende resultaat in Zandvoort waar Wim de pole en twee zeges pakte terwijl Dieter een zilveren en bronzen medaille behaalde, is men binnen het team van St. Paul klaar voor de volgende opdracht. Vader en zoon behaalden in hun Fords Capri RS3100 GAA Cosworth vier podiumplaatsen op de Nederlands duinencircuit. En wat is er heerlijker voor een vader om het podium te kunnen delen met een zoon. Alleen Hans De Graaf nestelde zich met zijn Porsche 911 tussen Wim en Dieter tijdens de eerste race. Maar de tweede race reden Wim en Dieter richting één en twee. Tim Kuijl reed met een Ford Capri RS2600 Weslake met iets minder power dan broer Wim naar de derde chrono tijdens de kwalificatie, maar kon geen vuist maken tijdens de race zelf en viel weg met technische averij.

Inzake de tussenstand van het NK GT&TC ’66-’81 is het momenteel niet duidelijk hoe die eruit ziet. Maar na drie van de zes weekends zijn de wagens van St. Paul Raceteam vooraan te vinden. En dit ondanks het feit dat ze tijdens de Historic Zandvoort Trophy vroegtijdig huiswaarts moesten keren door problemen met het geluid.

Druk schema tijdens Zolder Historic Grand Prix
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Alle aandacht gaat nu richting Circuit Zolder waar er zowel zal worden geracet voor het Belgisch (Belcar Historic Cup x 2) als voor het Nederlands (NK GT&TC ’66-’81 x 3) kampioenschap. In ieder geval toch de twee Fords Capri van Dieter en Wim. Het wordt wel vrij druk met twee kwalificaties, drie races voor het Nederlands en twee races voor het Belgisch kampioenschap. En zoals de voorlopige timing er momenteel uitziet zou het wel eens kunnen zijn dat Dieter en Wim op zondag amper tien minuten tijd hebben tussen race 3 van het NK en race 2 van het BK. 




Belcar Historic Cup 'Powerd by St. Paul'
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
De 3100 RS GAA Corsworth - Het hart van de Ford Capri
De 3100 RS GAA Corsworth - Het hart van de Ford Capri
De Belcar Historic Cup is ingedeeld in vier platformen die elk hun eigen Belgisch kampioenschap rijden. Bij St. Paul Raceteam rijden de vier piloten elk in een apart platform waardoor er geen onderlinge concurrentie is binnen het team. Er zijn vijf weekends met telkens twee races. Tien races in totaal dus waarvan de acht beste resultaten worden weerhouden voor de puntentelling op het einde van het seizoen. De twee minst goede resultaten mogen dus worden geschrapt. De races worden verreden op vier verschillende circuits met Francorchamps, Zolder (2x), Assen en Nürburgring. De Zolder Historic Grand Prix is het derde  weekend van het seizoen en dus de vijfde en zesde race. Na Zolder zijn we dus net over halfweg het seizoen 2024.  

Drie wagens richting een nieuwe titel
Dieter Kuijl in goed gezelschap
Dieter Kuijl in goed gezelschap
Dieter Kuijl is regerend Belgisch kampioen in platform 1 voor wagens met een FIA Historisch Technisch Paspoort (HTP) en staat ook nu aan de leiding met drie zeges en een tweede plaats na wat pech en een onverwachte pitstop. De pater familias binnen het team is erop gebrand om zijn voorsprong verder uit te bouwen en ook om opnieuw drie podia te pakken in het Nederlands kampioenschap.


Wim Kuijl richting vierde zege op rij in platform 2
Wim Kuijl richting vierde zege op rij in platform 2
In platform 2 staat Wim Kuijl er zelfs nog iets beter voor met vier zeges op rij in de Belcar Historic Cup. Het seizoen van Wim is er eentje van overwinningen, zowel in het Belgisch als in het Nederlands kampioenschap. Dus de concurrentie is verwittigd. Wim wil zijn zegetocht verder zetten. Maar met vijf races voor de boeg zal dit niet evident zijn. 


Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen staat in de uiterst competitieve platform 3 op een voorlopige zevende plaats algemeen, maar scoorde reeds een nul en leunt virtueel aan bij de top 3 van het veld. Het 0-resultaat was het gevolg van pech tijdens een wedstrijd van de Tourenwagen Legenden in Francorchamps. Het euvel kon niet tijdig worden hersteld waardoor hij te laat aan de start kwam voor de race van de Belcar Historic Cup. Die 0 zal hem blijven achtervolgen tot aan het eind van het seizoen. Dan wordt dit omgezet in één van de twee schrapresultaten. Desondanks is Samuel zeer snel onderweg en is de wagen merkelijk rapper geworden. De kans bestaat dat Samuel gedurende het weekend zijn Mercedes 190 2.5 AMG Evo2 ook zal inschrijven in een Duits kampioenschap, maar dat is op dit moment nog niet zeker.

Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl - BMW 325i
Tim Kuijl kan niet wachten om zijn leidersplaats te heroveren in platform 4 voor wagens uit de jaren ‘90. De onfortuinlijke BMW-rijder pakte een drie op rij in Spa (Spa Summer Classic) en Zolder (New Race Festival). Maar tijdens de tweede race van het New Race Festival kwam de bodemplaat los, waardoor hij even langs de pits moest. Hierdoor verloor hij een pak punten en de leiding in de tussenstand. Deze is nu in handen van de ex fabrieks-Audi 80 Quattro Competition STW van François Bouillon. Tim staat tweede net voor de BMW E36 STW ex Bigazzi van het duo Van Rompuy/Qvick. 

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Tim Kuijl: “Het wordt boeiend. Indien het regent kan de Audi profiteren van zijn vierwielaandrijving. Bij droog weer moet ik staat zijn om opnieuw voor de zege te gaan. De omgebouwde motor die we via een kortere slag gereduceerd hebben naar 2500cc is nu reeds gereviseerd. Het was een riskante onderneming om te opteren voor deze motor omdat ik er maar één heb en alles is aangepast naar deze krachtbron. We laten niets aan het toeval over. Ik rij het Nederlands kampioenschap niet met de Weslake Capri om me ten volle te kunnen concentreren op de BMW. We hebben ook de aandrijflijn, remmen en stabilo’s onder handen genomen. De auto blijft evolueren om opnieuw de titel te pakken in deze toch wel competitief geworden klasse.” 

Méér info
https://www.facebook.com/stpaulracing
https://www.st-paulraceteam.com 
Foto's: Belcar Historic Cup/David Noels  



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op vrijdag 12 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons