van der Horst

Trimard Classic: Nabeschouwing van de organisatoren

Er werd binnen de Belgische landsgrenzen gebleven, dat had de organisatie vooraf duidelijk gemaakt. Maar dat betekende niet dat er geen mooie rit kon worden uitgetekend. Zowel in Marathon, als in Touring en zelfs in de Balade rondrit, was de ervaring aan het woord!
Op zaterdag werden de deelnemers, na een dubbele passage op de openingsproef, meegevoerd richting binnenland. Het ging langs onontdekte wegen en mooie bochtencombinaties naar een eerste koffiestop. Daarna werd er hernomen met een ware bosetappe, voor men aan de lunch ging, ergens in de buurt van het Brabantse Tubeke. Het ging dan verder naar het zuidoosten, met net voor vijven in de namiddag de laatste passage van de dag, in de buurt van Namen. De ereplaatsen voor deze eerste dag gingen naar de routiniers met Bernard Verstraete en Baptiste Gengoux in de gekende rood-witte Toyota Corolla GT in Marathon, voor Martens en Pyck in de iconische Volvo PV444 en vader en zoon Dupont, die hun Mini verder aan de tand voelden. In Touring was er het duo Mario Varrewaere en Pablo Cracco, een ander door de
wol geverfd duo, dat met de Nissan Sunny aan de leiding ging.

En dat was een klein beetje de voorbode van wat er nog zou komen. Op zondag ging het via enkele mooie Waalse plaatsjes als de abdij van Maredsous en het circuit van Mettet, terug richting West-Vlaanderen, waar er in de buurt van Kortrijk nog wat passages uit de gekende “6 Uren” werden aangedaan, om daarna koers te zetten naar de Madonna en de finish. Aan de stand veranderde in wezen niets. Verstraete-Gengoux bouwden hun voorsprong verder uit op Martens-Pyck, die wat tijd moesten toegeven en uiteindelijk de tweede plaats pakten. Mooi einde van de rit ook voor het duo Dupont, die op zondag wel als tweede binnen kwamen, maar tenslotte voor luttele punten op de derde trede van het eindpodium strandden. Eenzelfde scenario zagen we in Touring, waar Varrewaere en Cracco de Sunny GTI uiteindelijk met ruime voorsprong op de Porsche 924 van Boodts en Borry naar de zege stuurden. Emile Callens en Charlotte Rombaut mochten met hun Austin Mini op de derde podiumtrede. Zelfs in “balade”, de rondrit buiten competitie, was de winst voor de oudgedienden. Gilbert Verstraeten en Martine Denis hadden er met de Golf ietswat meer moeite met de Mercedes 500 SL van het duo Patrick en Louis Mahieu, maar ze konden uiteindelijk de eerste plaats vrijwaren door hun betere prestaties op zaterdag.

Het is nu even rusten tot de volgende Marathon wedstrijd, maar we blijven wel in een gekende omgeving, want op 24 augustus is er dan de Trimard Star, opnieuw een organisatie van All Car Promotions.

Valentin Charlet, regerend kampioen en 5de in de klasse Marathon

“Een vijfde plaats werd het in de Trimard Classic... maar we hadden veel geluk om de finishlijn te halen! Vrijdagavond was er de administratieve controle. Samen met Gérard, mijn last-minute rijder op de Porsche 914, zijn we in de Madonna, en op weg naar de technische controle, hoest de motor van onze Porsche! Wat gebeurt er? We openen de kap van onze mooie oranje wagen. Gérard wijzigt iets aan de benzinepomp en daarmee was het probleem opgelost, dachten we. Zaterdagmorgen dan. Gérard heeft de hele nacht niet geslapen. Hij is ziek. Kunnen we het start nemen? Maar Gérard is wel heel gemotiveerd om een grote wedstrijd met een sterke co-piloot te rijden. Geen sprake dus om forfait te geven. De eerste proef. We zijn net gestart, en reden een lusje achter vader en zoon Dupont... en een bewoner die bleef rijden aan 30 km/u. Dat begint al goed, en we zijn slechts bij aanvang van deze wedstrijd. We blijven bewoners, tractoren en bestelwagens tegenkomen, ik verlies de tel. Als Kenneth [Verthé] een “pechbeker” had voorzien, dan hadden we die zeker gewonnen! Ook de mechanische problemen die we vrijdagavond kenden, zijn terug van weggeweest, of toch in de technische secties op de trajecten. We verloren zo vele tientallen seconden. Moeilijk om de concentratie te houden onder deze omstandigheden. Maar het is een van de basisregels van onze sport: aan technische euvels is er weinig te doen. Desondanks hebben we toch veel plezier gehad in deze heel mooie editie van de Trimard Classic! Met dank aan de organisatie, en zeker tot volgend jaar!”

Bernard Verstraete, met Baptiste Gengoux winnaar klasse Marathon

“Mijn eerste samenwerking met Baptiste gaat al terug naar eind 2015 en de Tour de Belgique New Energy, waar we een podiumplaats haalden. Daarna hadden we niet meer de gelegenheid om samen te rijden. Onnodig te zeggen dus dat ik geen seconde twijfelde toen hij me begin dit seizoen vroeg om deel te nemen aan de Trimard Classic. De vrijdag begon met een gezellige maaltijd, de psychologische oorlogsvoering met onze voornaamste tegenstanders, Damien Chaballe en Thomas Cols en Gérard Woestelandt en Valentin Charlet. Twee co-piloten die ik uiteraard goed ken. Maar, het blijft een mechanische sport en de Golf van Damien en Thomas viel weg na de derde proef. De loterij van het wegverkeer speelde ons parten. Dan eens waren we vijfde, dan eens vierde. Als je vast zit in het verkeer, loop je aan 40 km/u al gauw veel achterstand op. Baptiste legde het probleem voor aan wedstrijdleider Kenneth Verte, die de situatie goed begreep en enkele tijdsopnames bij een verkeersongeval neutraliseerde. De regularity tijden waren niet verrekend in de tussenstand en toen dit gebeurde stonden we verrassend genoeg aan de leiding. Bij aanvang van de pauze stel ik een lekke band vast. Er waren nog akkefietjes maar het tweede deel verliep eerder vlot, tot ik in een poging om tijd te winnen de wagen laat uit-
breken in een put. De band is weer lek. Maar we hebben geen keuze en beslissen door te gaan. In de laatste RT combineert Baptiste de gekregen tijdstabellen met de gemiddelde snelheden op de passage en zo halen we het einde. Het is een klein halfuur wachten in spanning, maar Kenneth Verté komt ons persoonlijk feliciteren: het is de zege. Maar wat een indrukwekkende zege van Baptiste, die deze Trimard Classic perfect beheerde. Hij liet geen enkel detail aan het toeval over! Met dank aan de organisatoren voor deze mooie proef.

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 3 april 2024.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons