van der Horst

Volkswagen verovert Chinese markt met aangepaste strategie

Volkswagen heeft een nieuwe strategie geïntroduceerd om de steeds belangrijker wordende Chinese automarkt te veroveren, de zogeheten in-China-voor-Chinastrategie. Dit betekent onder meer dat Volkswagen zich specifiek richt op de behoeften en wensen van de Chinese consument, met modellen die speciaal voor deze markt worden ontwikkeld. Terwijl sommige van deze geavanceerde modellen niet naar Europa zullen komen, zoals de ID.Code en de ID.Unyx, blijft Volkswagen in Europa een breed scala aan auto's aanbieden die perfect aansluiten bij de Europese behoeften. De vernieuwde strategie betekent dus niet dat Europa aan de zijlijn blijft staan. Integendeel, het biedt voor Volkswagen juist een mooie kans om in beide markten optimaal te presteren.

Een strategie op maat van de Chinese markt

China is niet alleen 's werelds grootste automarkt, maar ook een van de snelst groeiende markten voor elektrische voertuigen (EV's). De vraag naar innovatieve en technologisch geavanceerde voertuigen is er enorm. De behoeften verschillen er bovendien aanzienlijk van die in Europa. De Chinese consument vraagt om moderne, technologische snufjes en geavanceerde functies, zoals autonoom rijden en intelligente assistentiesystemen. Ook virtuele noviteiten, zoals digitale avatars die de bestuurder assisteren, kunnen er op veel enthousiasme rekenen. Voor de gemiddelde Europese consument is dit natuurlijk interessant, maar zeker niet doorslaggevend. De prioriteiten liggen nu eenmaal elders. Volkswagen speelt hier slim op in met aangepaste modellen.
Het nieuwe EV-submerk ID.UX is een uitstekend voorbeeld van deze strategie. Dit submerk zal tot 2030 maar liefst dertig nieuwe Volkswagen-modellen introduceren die speciaal voor de Chinese markt zijn ontworpen. Slimme innovaties, zoals AI-ondersteunde verlichting en autonoom rijden (level 4!), en interactieve elementen onderstrepen de inzet om de Chinese consument iets unieks te bieden. Daarmee hoopt Volkswagen de concurrentie aan te gaan met de vele Chinese merken die de afgelopen jaren het levenslicht hebben gezien.

Europese modellen op maat: Tiguan en T-Cross

Hoewel de ID.UX-modellen exclusief voor China zijn, betekent dit niet dat Volkswagen de Europese markt uit het oog verliest. In Europa blijft Volkswagen zich permanent richten op het aanbieden van modellen die perfect passen bij de behoeften van Europese consumenten. De nieuwe Tiguan en de T-Cross zijn uitstekende voorbeelden van hoe Volkswagen inspeelt op de voorkeuren van de Europese klant.
De nieuwe Tiguan biedt bijvoorbeeld een combinatie van rijplezier, comfort en geavanceerde technologie. Daarbij is alles precies afgestemd op de Europese wetgeving, want die is hier strenger. Met zijn efficiënte aandrijflijnen, verfijnde interieur en geavanceerde rijhulpsystemen is de Tiguan klaar om de favoriete SUV van de Europese consument te blijven. De compacte T-Cross is dan weer ontworpen met het oog op stedelijke mobiliteit en biedt een stijlvol en praktisch alternatief voor consumenten die op zoek zijn naar een betaalbare, veelzijdige SUV.

Groeiende EV-markt in China biedt een unieke kans

Dat steeds meer autobouwers focussen op de Chinese markt, heeft te maken met de lokale tendensen. De elektrische voertuigenmarkt in China groeit namelijk razendsnel. Dit komt deels door de grote investeringen van de Chinese overheid in groene technologie en de beschikbaarheid van uitgebreide oplaadinfrastructuur. Daarnaast zijn Chinese consumenten vaak jonger – hoewel de vergrijzingstrend ook daar ongenadig is – en meer gericht op technologie, wat hen extra ontvankelijk maakt voor innovaties die Europese autobouwers reeds hebben ontwikkeld. Volkswagen speelt in op deze trends door modellen te ontwikkelen die niet alleen elektrische aandrijving bieden, maar ook geavanceerde technologieën bevatten die verder gaan dan ooit tevoren. Dit zorgt ervoor dat Volkswagen een sterke speler blijft op de wereldwijde EV-markt.

Persbericht DB Online Marketing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op zaterdag 7 september 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons