VW Fun Cup; sensatie van La Source tot de Bus Stop
![VW Fun Cup #306 - Kronos Events](https://www.autosport.be/i/200/upload/cf24c42d4b482c7dc311ae380d15a3ba352f537b.jpg)
Om half elf werd ik verwacht in Box 1, de eerste pitbox van het nieuwe pitgebouw. De sympathieke Françoise, werkzaam voor Kronos, ontving ons aan het onthaal, waar we enkele formaliteiten moesten afwerken. Na een bezoek aan de dokter, die gelukkig bewees dat ik nog een gezonde jongen ben, en het afhalen van mijn bandje op het kantoor van de RACB, werd mijn raceuitrusting keurig voor mij uitgekozen. Schoenen, balaclava, handschoenen en brandvrij ondergoed, alles was voorzien. En wanneer ik dan als laatste ook de helm had dicht gegespt, was ik er helemaal klaar voor.
Ik stapte in aan boord van de witte kever met startnummer #306, die op dat moment bestuurd werd door Nicolas Vaxelaire. Nadat de gordels stevig waren aangetrokken, stoven we weg uit de pitlane. Op dat moment ging de Safety Car het veld vooraf en hing aan het einde van de pitlane de rode vlag. Na een minuutje of twee wachten voor de rode vlag, tijd genoeg om eens rustig rond te kijken in de cockpit van de zeer basic, en dus zeer geslaagde kever, sprong het licht op groen en begon de klim naar de Raidillon. Toen al was ik verbaasd over de grip die deze Fun Cup Kevers bieden, het zou me later alleen maar bevestigd worden... Gelukkig kwam de Safety Car snel binnen en kon Nicolas Vaxelaire meteen erna het racetempo hervatten.
![De Biplace-categorie in Francorchamps](https://www.autosport.be/i/200/upload/91f99f7dbd305970e1ea321e1e1e48d195c67006.jpg)
Bij het aanremmen voor Bruxelles werd vakkundig voorbijgegaan aan een concurrent. De Dubbele Linkse, ook wel Pouhon genoemd, zorgde evenzeer voor echte sensaties en enkele bochten later begonnen we tot slot aan de laatste sector, die met de beruchte Blanchimont. Ook die bocht bleek, tot mijn verbazing, volgas te zijn. Vaxelaire wist duidelijk waar hij mee bezig was en aan dik 180 kilometer per uur remde hij aan voor de Bus Stop. Van vijfde ging het naar de tweede versnelling, waarna de korte rechts-linkse chicane vloeiend genomen werd. Een rondje Spa duurt in de VW Fun Cup ongeveer drie minuten, maar wanneer we start-finish passeerden, leek dat toch minder dan drie minuten te zijn. De timing bevestigde echter een ronde van 3.02 minuten. Het zal aan mijn enthousiasme gelegen hebben dat ik dacht sneller te zijn rond geweest...
![VW Fun Cup #306 - Kronos Events](https://www.autosport.be/i/200/upload/822acf74abadced600c45a4dec46af0847c27390.jpg)
De VW Fun Cup maakt zich op voor het jaarlijkse hoogtepunt van het seizoen, de Hankook 25 Hours VW Fun Cup, waarin enkele honderden passagiers kennismaken met het mooiste circuit ter wereld. Om erbij te horen, volstaat het om Kronos Events te contacteren. Eenvoudiger kan niet!
Foto's: Kronos Events - Letihon
Tweet