WRC Finland: Waarom het snelheidsrecord (niet) sneuvelt
![Kris Meeke - DS3 WRC](https://www.autosport.be/i/200/upload/09adf23f5837a48a3e49c0d3b440c607915450a4.jpg)
Ja, want:
De wagens zijn onmiskenbaar sneller geworden. Ze zijn niet alleen op papier sneller geworden, maar ook de rijders geven grif toe dat de huidige generatie een pak indrukwekkender is, al zeggen ze er wel meteen bij dat de topsnelheid niet zo heel veel scheelt. Het verschil zit hem vooral in de acceleratie en de stabiliteit door de aerodynamica en het elektronisch middendifferentieel.Begin dit jaar reden toppers Craig Breen en Stéphane Lefebvre twee wedstrijden met een oude DS3 WRC en die konden inderdaad het tempo vooraan niet volgen. Verdere vergelijkingen zijn moeilijk omdat een Jean-Michel Raoux, een Jourdan Serderidis of een Valeriy Gorban toch niet van hetzelfde kaliber zijn als Breen en Lefebvre, en dan zijn we nog vriendelijk.
![Sebastien Loeb - Citroen DS3 WRC](https://www.autosport.be/i/200/upload/7f08e3c0d85c9b330187afcb069c20a0a00cb907.jpg)
Neen, want:
![Jari-Matti Latvala - VW Polo R WRC](https://www.autosport.be/i/200/upload/c25929e780e72eb52fde05bb1d53eed64b89210e.jpg)
Zoals gezegd scheelt ook de topsnelheid niet zo heel veel en moet er in Finland bitter weinig geacceleerd worden. Wegveranderingen zijn er nauwelijks en ook echt technische en smalle stukken zijn nagenoeg onbestaande, dus daar haalt de WRC'17 amper voordeel uit.
De belangrijkste factor kan de ingreep van de organisatie zijn. Na Zweden kwam de FIA even tussen omdat ze vonden dat de WRC's te snel waren. Eigenlijk oogstten ze wat ze zaaiden met het nieuwe reglement, niet meer dan dat. Ze lieten, zoals hierboven al gezegd, zelfs een proef annuleren en drongen er bij de Finnen op aan om maatregelen te nemen. Die lijken daar gehoor aan te hebben gegeven door, dik tegen hun zin, een aantal kunstmatige ingrepen te doen, onder meer door het plaatsen van chicanes. Onzin uiteraard, want als je in Finland de snelheid echt wil breken en de veiligheid verhogen dan moet je op alle plaatsen waar de topsnelheid gehaald wordt of op alle andere cruciale passages, een ingreep doen, en dat is in Finland om de x-aantal kilometer. Onmogelijk dus. Maar de chicanes kunnen de snelheid dit jaar wel serieus breken. Als er per proef telkens een paar seconden verloren gaan, dan zou het record wel eens staande kunnen blijven, en lang!
Want Finland overweegt om volgend jaar de FIA tegemoet te komen, maar ook dat is niet met volle goesting, want dan moeten ze kleinere wegen opzoeken, die smaller (en dus ook best gevaarlijk) zijn en die een zachtere ondergrond hebben want kan zorgen voor spoorvorming. "De wegen zijn nu eenmaal wat ze zijn in Finland", oordeelde de organisatie. Ze stelden zelfs voor om zones in te lassen waar er trager moet gereden worden (zoals in de pitsstraat in de F1). Om maar te zeggen, als het record dit jaar niet sneuvelt, dan blijft Kris Meeke mogelijks voor eeuwig een duizelingwekkend lijstje aanvoeren.
Foto's: Citroën Racing en Willy Weyens
Tweet