van der Horst

Zolder Historic GP: Goed resultaat voor LM Racing

Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Op 22 & 23 juli was de Belcar Historic Cup te gast op het Limburgse asfaltlint in het kader van de Zolder Historic Grand Prix. Meteen de vijfde en zesde manche van de Belgisch kampioenschap voor historische wagens. LM Racing tekende present met de inmiddels befaamde gifgroene Porsche 964 RS 3.8 voor Luc Moortgat in platform 3 en de Renault Clio Cup voor Ilaria Stalliviere in platform 4.
Ilaria Stalliviere - Renault Clio
Ilaria Stalliviere - Renault Clio
De kwalificatie was op zaterdagochtend. Luc Moortgat realiseerde de vierde chrono algemeen en pakte de pole in platform 3. De Renault Clio van Ilaria Stalliviere presteerde niet naar behoren. De Clio bleek trager dan eerder dit seizoen tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder.
Er werd na de kwalificatie gekeken naar de data van de Clio en daarbij bleek dat het Frans bommetje minder vermogen produceerde en 10 km/uur minder snel was op de rechte stukken. Dit resulteerde uiteraard in een minder goede chrono.
De Porsche verkeerde welleswaar in optima forma en ditmaal beleefden de meccano’s een rustige periode voorafgaand aan de eerste race later op de dag.
De Clio daarentegen bezorgde het team iets meer kopzorgen en het was voorlopig gissen naar de oorzaak van het verlies aan vermogen Een motorwissel was niet aan de orde en dus zou Ilaria de eerste race trachten uit te rijden en nadien een analyse te maken van de data en de beelden van de camera in de wagen.

Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Tijdens de eerste race op zaterdag wist Luc op te rukken naar een knappe tweede plaats algemeen en zijn derde zege op rij in platform 3 Een loepzuivere hattrick dus na zijn twee zeges in Spa-Francorchamps.
Ilaria reed een goede eerste race en wist haar kwalificatiechrono te verbeteren in de race met één seconde. De amazone eindigde vierde in platform 4 en pakt daar bovenop de volle 20 punten in haar klasse 4C voor wagens met een cilinderinhoud tussen 1600cc en 2000cc.

Op zondag was er de tweede race van het weekend. De weersomstandigheden waren niet goed, maar uiteindelijk kon de Belcar Historic Cup van start op een droge omloop. De startopstelling van de tweede race werd gevormd door de uitslag van de eerste race. Dus stond Luc op de eerste startrij naast de pijlsnelle BMW STW Super Touring van Erik Qvick die de eerste race won. Maar die rijdt in een ander platform, dus had Luc eigenlijk opnieuw de pole in zijn eigen platform.

Net als tijdens de eerste race passeerde hij opnieuw als tweede de geblokte vlag, maar pakt hij de volle puntenpot in platform 3 en boekt dus zijn vierde zege op rij.
Ilaria deed er op haar beurt alles aan om de Clio nog sneller over de omloop te jagen ondanks het verlies aan vermogen.
Ze slaagde erin om nog twee extra seconden te vinden en was dus in haar snelste wedstrijdronde drie seconden sneller dan tijdens de kwalificatie. Net als tijdens de eerste race behaalde ze de vierde plaats in platform 4 en won ze haar klasse. Zodoende trekt ze de positieve lijn door en is ze een toonbeeld van regelmaat.

Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8
Met vier zeges op rij binnen platvorm 3 is Luc bezig aan een mooie inhaalbeweging. Hij staat nu reeds op een derde plaats na de brilscore tijdens het eerste weekend in Zolder. Het lijkt een beetje een copy te gaan worden van het seizoen 2021. Ook toen verliet Luc Circuit Zolder met 0 punten na het eerste weekend van het seizoen. Hij herpakte zich toen schitterend en boekte die twee races als reglementaire schrapresultaten. Op het einde van het seizoen werd hij zelfs kampioen.

Ilaria was opnieuw zeer regelmatig en door opnieuw vlot te scoren blijft ze virtueel aan de leiding in de tussenstand van platform 4.

Foto's Niels Vaeck



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons