Zolder Historic GP: Luc Moortgat en Erik Qvick lopen met de grootste bekers weg
![Spannende strijd tijdens 2de race](https://www.autosport.be/i/200/upload/2f1b234db6c9469b3171d5cd5db11b836d7d37b8.jpg)
![Moortgat en Bouvy leverden strijd voor de zege in race 1](https://www.autosport.be/i/200/upload/b61df49762f6970de59aeccea4e436684edc5384.jpg)
Na de start van de eerste race waarbij de Ford Capri 3100 RS van Wim Kuijl en de Volvo 240 turbo mochten starten vanop de eerste startrij, lukte Bouvy een kanonstart, maar werd bij het uitkomen van de eerste linkse naar de tweede plaats verwezen door de oerendsnelle Capri van Wim Kuijl. Nog voor het licht op groen sprong verdween de BMW M3 Dirk Van Rompuy uit de voorste gelederen die te kampen had met een afgebroken gaspedaal. Evertjan Alders, Tim Kuijl en Luc Branckaerts volgden het leidende duo terwijl Moortgat aan een inhaalrace begon vanuit zevende positie. Uiteindelijk zou Evertjan Alders na een knappe race geplaagd worden door elektrische problemen op zijn Atrex-BMW E30 en de arena verlaten.
![Luc Branckaerts was in goede doen met de Corvette](https://www.autosport.be/i/200/upload/32c4c899872ecf0d4842e3d352449e96fc794eb7.jpg)
![Tim Kuijl - BMW E36 2.5l](https://www.autosport.be/i/200/upload/95577963382586962aafdae151a12f94b19f80e5.jpg)
Voor de eerste plaats algemeen en de zege in klasse 3 kwam het in de voorlaatste ronde tot een mooi gevecht tussen de Volvo van Bouvy en de Porsche van Moortgat. De Porsche bleek en zucht sneller en zodoende mocht de regerende kampioen voor de vijfde keer op rij richting het hoogste ereschavotje. Eric Nulens werd met zijn mooie Porsche 964 vijfde algemeen en derde in klasse 3. Hij finishte tussen de Corvette en de Mazda die achter Wim Kuijl
![Cedric Baeten met de BMW 635 CSI van Anthony Vonk](https://www.autosport.be/i/200/upload/02106734b32d368c5500abad683906dcafe73c4c.jpg)
Fred Bouvy: “De Volvo is nog steeds in volle ontwikkeling. Hij gaat een pak sneller dan vorig jaar. De eerste ronden is de Volvo een raket, maar hij degradeert vrij snel. Zeker in dergelijk warme omstandigheden. We blijven eraan werken en proberen met het GDM team nieuwe dingen uit. De snelheid is er in ieder gaval. Nu nog de fiabiliteit en we kunnen richting zege”.
Race 2: Geen maat op Erik Qvick in de VR Racing-BMW M3
![Erik Qvick was de snelste in race 2](https://www.autosport.be/i/200/upload/f42e3dcdd0b4a3d65adc97a32d78bca791373551.jpg)
![Evertjan Alders - BMW E30 2.9l](https://www.autosport.be/i/200/upload/8324d688318cb35b2a097730e3344e4b25968ea1.jpg)
Wim Kuijl: “We moeten dringend de remmen van de 3100 RS herbekijken en zien wat we binnen de reglementen kunnen doen. Het kan niet dat je de pole draait om dan nadien te moeten vechten voor een plaats binnen de top 5. De wagen is zwaarder dan de Weslake en we komen ook sneller naar een bocht toe, waardoor de remmen zwaarder worden belast met alle gevolgen van dien.”
![Een 2de en een 5de plaats voor Erik Bruynoghe en Eric Nulens](https://www.autosport.be/i/200/upload/00d494ab86bd76862385e5ac5aef6e739bee2e06.jpg)
![Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel](https://www.autosport.be/i/200/upload/256acdeed491f313587e86f3f268eac6eccdb044.jpg)
![Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake](https://www.autosport.be/i/200/upload/897f0b0e37ab7bc7ae25e56045da03a8db631d80.jpg)
Foto's: Niels Vaeck
Tweet