van der Horst

Zolder Historic GP: Schitterende resultaten, maar ook veel frustratie bij St Paul Raceteam

Vier wagens van St. Paul Raceteam in de voorste gelederen
Vier wagens van St. Paul Raceteam in de voorste gelederen
Net zoals een maand geleden in Zandvoort was het St. Paul Raceteam naar Circuit Zolder afgezakt om in functie van de Zolder Historic Grand Prix ook Nederlands kampioenschap te betwisten. Dieter en Wim zouden de beide kampioenschappen betwisten met hun identieke Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth. Tim en Samuel Verheggen zouden met hun respectievelijke BMW 325i en Mercedes 190 AMG Evo2 2.5 alleen aantreden in de Belcar Historic Cup.
NK GTTC: Twee zeges en een tweede plaats voor Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
In het NK GTTC of Nederlands kampioenschap waren de Fords Capri RS 3100 Cosworth opnieuw superieur. Er stonden drie races op het programma en één kwalificatie. Tijdens de kwalificatie waren vader en zoon sneller dan de rest van het peloton en ze mochten de eerste race aanvangen vanop de eerste startrij. Maar Wim vergat zijn helm en moest rechtsomkeer maken. Hij mocht achteraan aansluiten en moest zich een weg door het peloton wringen richting Dieter die autoritair de leiding pakte en ook de eerste race won voor Wim. Door een defecte versnellingsbak tijdens de eerste Belcar race kon Wim niet starten tijdens de tweede race op zaterdag van de NK GTTC. En opnieuw wist Dieter, vertrokken vanop de pole de wedstrijd naar zijn hand te zetten en deze te winnen. In de bakhoven van Circuit Zolder en in een wagen van meer dan 70° heeft Dieter het gepresteerd om inclusief de eerste race van de Belcar Historic Cup drie races af te werken en te winnen. Bewonderenswaardige prestatie van de pater familias. 
Op zondag werd de derde manche verreden van het NK GTTC en ditmaal was het Wim die het laken naar zich toe trok, op de voet gevolgd door Dieter die twee zeges en een tweede plaats scoorde. Een schitterend resultaat. Met drie zeges en twee tweede plaatsen kon het weekend binnen de NK GTTC moeilijk beter verlopen.

Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul': Een lach en een traan
Dieter Kuijl was in bloedvorm tijdens Zolder Historic GP
Dieter Kuijl was in bloedvorm tijdens Zolder Historic GP
Het was een belangrijk weekend voor St. Paul Raceteam inzake de Belcar Historic Cup. Dieter en Wim stonden met hun Fords Capri RS 3100 Cosworth ongeslagen aan de leiding in hun platforms 1 & 2. Samuel was reeds goed op dreef in platform 3 terwijl Tim zou trachten om opnieuw de leiding te veroveren in platform 4.

Tijdens de kwalificaties zag alles er voortreffelijk uit. Wim en Tim realiseerden de tweede en derde chrono na de ongenaakbare Corvette C4 ZR1 van Luc Branckaerts. De broers waren dus goed voor de pole in platforms 2 & 4. Samuel zette de zevende chrono op de tabellen en derde in de zeer competitieve platform 3. Dieter pakte via een 10de chrono de pole in platform 1, maar was niet 100% tevreden met zijn tijd aangezien de Capri nog steeds last had van olie op achterwielen, afkomstig van de achterbrug.

Wim en Tim Kuijl in achtervolging op leider Branckaerts
Wim en Tim Kuijl in achtervolging op leider Branckaerts
Tijdens de eerste race kon Wim zich handhaven in tweede positie achter de Corvette, maar het gat dichten was quasi onmogelijk. Tot de versnellingsbak het begaf en broer Tim de tweede plaats erfde. Die kon hij handhaven tot de finish en won zodoende in platform 4. Door het feit dat de leider in platform 4, de Audi 80 Quattro Competition van François Bouillon, niet startte door een defecte motor kon Tim terug de leiding pakken. Voor Wim was het balen omdat hij geen vijfde zege op rij lukte in platform 2. Samuel kwam bijzonder knap als vijfde over de meet met zijn Mercedes 190 2.5 Evo2 AMG en derde in platform 3 na een leuk robbertje vechten met schoonvader Dieter die de zege pakte in platform 1.

De motor van de Mercedes 190 AMG Evo2 2.5
De motor van de Mercedes 190 AMG Evo2 2.5
Wim moest zijn Ford Capri achteraan op de startgrid plaatsen tijdens de startopstelling van de tweede heat, terwijl broer Tim op de eerste startrij stond naast het Amerikaans pk-monster van Branckaerts. Na de start kon Tim vrij goed de Corvette volgen en onder druk zetten. Ondertussen was Wim bezig aan een waanzinnige inhaalbeweging en konden Samuel en Dieter zich nestelen in vierde en vijfde positie na de Porsche van Erik Bruynoghe. Er kwamen twee safety cars tijdens de race. De eerste was spijtig genoeg als gevolg van Wim die in zijn rush richting de top 5 van de baan
Samuel Verheggen beleefde een schitterend weekend
Samuel Verheggen beleefde een schitterend weekend
sukkelde en de uitlaat verloor. Ondertussen was Samuel in duel met de Porsche 964 RS van Luc Moortgat voor de tweede plaats in platform 3 terwijl Dieter in vijfde positie toefde. Naar het einde van de wedstrijd toe kon Tim een aanval plaatsen op de Corvette en pakte de leiding. Toen de tweede safety car op de baan kwam waren er nog een viertal minuten te gaan en iedereen ging ervan uit dat de race zou worden uitgereden achter de safety car. Zodoende bolde Tim als eerste over de finish en pakte voor de eerste maal in zijn carrière de eerste plaats algemeen.     

Tim Kuijl
Tim Kuijl
Tim Kuijl was uitzinnig van vreugde, maar kort na de finish werd die vreugde flink getemperd door het feit dat hij en Luc Branckaerts in het heetst van de strijd een gele vlag hebben genegeerd tijdens een safety car procedure. Beiden kregen 30 seconden straftijd en weg was deze eerste knappe zege van de BMW-rijder. Op de onboard beelden van Tim Kuijl is inderdaad te zien dat er geel werd gezwaaid toen Tim de Citroën AX van De Bonhomme trachtte te ontwijken. Hij smeekte om verzachtende omstandigheden gezien het niet veilig was, maar de uitspraak werd niet herroepen.

Tim kon Branckaerts onder druk zetten
Tim kon Branckaerts onder druk zetten
Tim Kuijl: “Ik wou twee wagens inhalen aan de Bolderbergbocht (Rea) met de Corvette in mijn zog. Deze wagens kregen duidelijk een blauwe vlag. De eerste ging uit de weg en werd door ons beiden gepasseerd. Onmiddellijk erna wou ik ook de tweede passeren in de Jochen Rindt bocht net na de Bolderbergbocht. Maar die maakte een beweging naar rechts waardoor ik hard in de remmen moest en hem links passeren. Door dit gevaarlijk manoeuvre was ik volledig gefocust op de Citroën AX en heb ik de gele vlag niet opgemerkt. Als ik deze had opgemerkt, dan had ik nadien de AX terug laten passeren. Ik had op dat moment toch gewonnen spel. We spreken hier van een gevaarlijke situatie die ik heb vermeden. Achteraf bekeken was de kans heel groot dat de Corvette mij achteraan zou aanrijden. We waren ons in volle duel van geen kwaad bewust en volgens mij heb ik zelfs een ongeval vermeden. Ik ben enorm teleurgesteld door deze zware straf van de wedstrijdleiding. Dit is een hele zure, vooral omdat dit mijn allereerste algemene zege was”.            

Dieter was ondanks een schitterend parcours even de weg kwijt
Dieter was ondanks een schitterend parcours even de weg kwijt
Maar er was ook reden tot juichen. Dieter reed afgelopen weekend vijf races waarvan hij er vier in winnende positie afsloot en eenmaal tweede werd. Ook Samuel heeft een fantastische zaak gedaan en schitterende wedstrijden gereden. Blijkbaar is het probleem van de sputterende krachtbron van de baan waardoor de Mercedes nu zijn volle vermogen levert. Ondanks de zware sanctie is de balans ook positief voor Tim die via een overwinning en een derde plaats de nieuwe leider is in platform 4. Alleen Wim zat in de hoek waar de klappen vielen en pakte een brilscore. 

Tim Kuijl opnieuw leider in platform 4
Tim Kuijl opnieuw leider in platform 4
In de tussenstand van de vier Belgische kampioenschappen en zonder reeds rekening te houden met twee verplichte schrapresultaten verstevigt Dieter Kuijl (Ford Capri) zijn leidersplaats in platform 1 en verhuist Wim naar de vijfde plaats in platform 2. Hij heeft zijn twee verplichte schrapresultaten nu opgesoupeerd en mag geen steken meer laten vallen. In platform 3 staat een herboren Samuel Verheggen (Mercedes 190 AMG Evo2 2.5) knap derde. In platform 4 won Tim Kuijl (BMW 325i) de eerste race en werd na de straf derde. Mede door de dubbele 0 van Bouillon komt Tim terug aan de leiding. 

Foto's: Bravo Racing - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 23 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons