François Ribeiro kondigt wijzigingen en nieuwe format voor WTCC-meetings aan
De ingreep zal onvermijdelijk de manier waarop de rijders de meeting aanpakken beïnvloeden. Zeker de toppers zullen voortaan in de openingsrace meer risico's moeten nemen om zich een weg naar voor te banen en tegelijkertijd toch hun wagen heel te houden met het oog op de potentieel rijkere puntenoogst die hen in de hoofdrace wacht. De wijziging houdt ook in dat de fans na afloop van de belangrijkere want langere hoofdrace voortaan logischerwijs (meer) toppers op het podium zullen terugvinden. Om het onderscheid tussen de wedstrijden te benadrukken ware het, spijts de tijddruk, wellicht aangewezen beide podiumceremonies gescheiden te houden in de plaats van die snel na elkaar af te haspelen.
Zoals gezegd wordt ook het succesbalast-systeem herbekeken. Voortaan zou nog enkel de voorafgaande meeting als basis voor de berekening ervan gelden daar waar hiervoor tot dusver drie wedstrijden in aanmerking kwamen. Bovendien zou een gewijzigde coëfficiënt worden gehanteerd en zullen de wagens van de snelste constructeur maximaal niet 60kg maar 80 kg extra gewicht mee aan boord krijgen.
Met de bedoeling de kosten voor alle betrokkenen in te dijken en het spektakel te comprimeren wordt voor niet-Europese meetings afgestapt van het drie-dagen-format. De tijd- en geldrovende test op vrijdag wordt afgevoerd en vervangen door een shake down achter de safety car op zaterdagvoormiddag.
Verwacht wordt dat de FIA WMSC woensdag ook de kalender zal vrijgeven. Zoals eerder gemeld zou die afgezien van een switch tussen de Moscou Raceway en Sochi geen wijzigingen ondergaan.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet