Grand Prix de Belgique des 24 Heures 1930: Een Milanese aangelegenheid
![Derde overwinning op rij voor Alfa in de 24 uur van Spa 1930](https://www.autosport.be/i/200/upload/8bc9c09bf2bdea82f900374c9d152fe4b66600ca.jpg)
Evenknie Le Mans
In 1924 organiseerde de Koninklijke Automobielclub van België voor de eerste maal een etmaalwedstrijd op het circuit van Francorchamps. Net als in de 24 Uur van Le Mans, die een jaar eerder voor de eerste keer op de kalender verscheen, stelde men deze wedstrijd aanvankelijk open voor sport- en productiewagens. Daardoor kon deze Ardeense uithoudingsproef beschouwd worden als de evenknie van de Franse wedstrijd. Uiteraard beschikten beiden over een compleet verschillend karakter. Het circuit van Francorchamps als eerder vloeiend traject met meer aansluitende bochten en hoogteverschillen in tegenstelling tot Le mans waar lange, vlakke stukken met meer hakerige bochten het tracé bepaalden. Toen de 24 Uur van Spa in 1953, net als Le Mans, meetelde voor het nieuwbakken Wereldkampioenschap der Merken, vond voor de laatste maal een gelijkaardig startveld mekaar terug bij beide wedstrijden. Daarna gingen beiden hun eigen weg tot op de dag van vandaag, maar hebben deze 24 uursraces nog niets van hun magie verloren.Tenoren
![Tracta's met voorwielaandrijving in de pits](https://www.autosport.be/i/200/upload/b95dd39415465fb21fdf965c787a0b1d8062b22e.jpg)
![Boris Ivanowski in actie in de Source](https://www.autosport.be/i/200/upload/d26f051379c28dd85db625cda259b09bde30b886.jpg)
![Chrysler trad officieel aan met zijn Model 77 Roadster](https://www.autosport.be/i/200/upload/e810e243f485177a6908def69901326d12406cb5.jpg)
Tweestrijd
![Een verpletterende driedubbele Alfa-zege](https://www.autosport.be/i/200/upload/d70ef2e72431cf54e0abe9fd7638a298ceb9f993.jpg)
![De fabrieksbugatti T43 van Dreyfus-Schumann die 4de eindigde](https://www.autosport.be/i/200/upload/84811271a4b9885fd814ab054801bfd3e5ced84a.jpg)
![Imperia won de 'Beker van de Koning' met de 8CV SS](https://www.autosport.be/i/200/upload/0f8097a89f757c9d10f7e84f948d579d9ba67dae.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts - Foto’s: Archivio Alfa Romeo & Englebert Magazine
Tweet