van der Horst

Nürburgring: Lamborghini wint na chaotische start - Magnus wint opnieuw in Gold

Start GTWCE Nürburgring 2024
Start GTWCE Nürburgring 2024
De GT World Challenge Europe-wedstrijd op de Nürburgring ging vanmiddag naar de GRT Lamborghini #163 van Franck Perera, Marco Mapelli en Jordan Pepper. Laatstgenoemde profiteerde van de chaos bij de start om de leiding te nemen en zowel hijzelf als zijn beide teamgenoten gaven die niet meer uit handen. De tweede plek was voor de Schumacher CLRT Porsche #22 (Guven, Heinrich, Boccolacci), het podium werd vervolledigd door de gele Mercedes #48 (Auer, Morad, Engel).
Podium GTWCE Nürburgring 2024
Podium GTWCE Nürburgring 2024
Het begin van de wedstrijd was erg chaotisch, al tijdens de opwarmronde was er een contact tussen Matisse Lismont (Comtoyou Aston Martin #21) en Ralf Bohn (Herberth Porsche #91). De Aston Martin kon wel verder maar Sam Dejonghe kwam door het voorval pas als 45e over de meet. Na een extra opwarmronde voor het weghalen van de Porsche brak er nog meer chaos uit. Davide Vidales (AF Corse Ferrari #71) ging veel te laat in de remmen en torpedeerde zich in de flank van de van pole vertrokken Rutronik Porsche #96 van Patric Niederhauser.

AF Corse - Ferrari 296 GT3
AF Corse - Ferrari 296 GT3
De latere winnaar kon zo de leiding nemen na enkele honderden meters terwijl het verderop in het veld opnieuw mis ging. Valentino Rossi (WRT BMW #46) duwde een McLaren rond, bij het wegrijden kon Louis Machiels (AF Corse Ferrari #52) geen kant op en maakte zelf een spin. Met zoon Jef  keek Machiels Sr. zo al meteen tegen een achterstand aan, zij werden elfde in een druk bezette Bronze-klasse. Nog meer pech in de beginfase was er voor John De Wilde, die de Comtoyou Aston Martin #11 al na enkele ronden in de pitbox moest parkeren met een kapotte koppeling.

Podium Gold-klasse GTWCE Nürburgring 2024
Podium Gold-klasse GTWCE Nürburgring 2024
Voor Gilles Magnus (Saintéloc Audi #25) was er wel een mooi Belgisch succes met een nieuwe zege in de Gold Cup. Met een vijftiende plaats algemeen was hij meteen ook de snelste Belg. Charles Weerts en Dries Vanthoor (WRT BMW #32) waren op weg naar een top tien-klassering maar een kwartier voor het einde had Vanthoor een licht contact met de AF Corse Ferrari #51 van Alessandro Pier Guidi. Het leek een lichte aanrijding maar de BMW moest alsnog met een gebroken draagarm opgeven in de pits, wat slecht nieuws is voor hun kampioenschapsaspiraties. De leider daar, de Comtoyou Aston Martin #007, pakte vandaag met de zesde plaats opnieuw belangrijke punten.

Proton Competition - Ford Mustang GT3
Proton Competition - Ford Mustang GT3
Frédéric Vervisch moest een inhaalrace rijden nadat Arjun Maini (Mercedes #77) Christopher Mies in de Proton Mustang #64 in de rondte duwde tijdens de openingsronde. Veel tijdverlies dus voor de enige Mustang in het veld, onze landgenoot reed uiteindelijk als 24e over de finish. Ugo De Wilde (Saintéloc Audi #26) werd 37e, vlak voor Nicolas Baert in de Comtoyou Aston Martin #12.

Foto's: Geert Franquet & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in GT World Challenge Europe Endurance op zondag 28 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons