Hoe wordt u even snel als Thibaut Courtois? - Deel 4
De laatste etappe
Alvorens Lewis Hamilton te vervangen bij Mercedes, wacht er dus nog één obstakel: racen zonder ABS. Voorbij zijn de tijden waarin u zomaar maximaal druk kon uitoefenen op het rempedaal! Ook deze opdracht kost de nodige tijd, maar zal evenzeer haar effect tonen op de tijdstabellen. In theorie zijn er twee verschillende technieken, maar in de praktijk raden we toch een van beide aan.De eerste techniek bepaalt dat u, in tegenstelling tot uw personenwagen, meteen heel veel druk uitoefent op het rempedaal en vervolgens geleidelijk aan loslaat. Hoe lager de snelheid van uw bolide, hoe groter de kans immers dat de wielen blokkeren. En als de wielen blokkeren, kan een flatspot uw race naar de filistijnen helpen. Deze techniek is relatief eenvoudig aan te leren, zeker in vergelijking met de tweede. Die houdt eveneens in dat er in de beginfase heel veel druk moet gezet worden op het pedaal, om vrij snel weer te lossen en vervolgens te 'pompen'. Tot slot vermelden we nog dat het heel belangrijk is de auto in een rechte lijn te laten remmen, om remfouten te vermijden. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld om het circuit licht draait tijdens een remzone, moet u zich vanzelfsprekend aanpassen en minder hard op het rempedaal trappen.
Toegegeven, we zijn niet helemaal eerlijk geweest. Ja, u bent nu klaar om in de buurt te komen van de groten der aarde, maar onze gids van F1 2019 was niet helemaal volledig. Codemasters heeft immers geprobeerd een zo realistisch mogelijke weergave te geven van een echte Formule 1-bolide, en daarom moet u ook de benzinemodus, de ERS (Energy Recovery System) en het DRS (Drag Reduction System) beheren. En waar dat laatste systeem gewoon twee- of driemaal een druk op de knop vergt - althans tijdens de kwalificatie, in de race moet u zich binnen een seconde van een voorligger bevinden - kunnen die twee andere weleens voor hoofdpijn zorgen.
- Benzinemodi: lean [1], standard [2], high [3], max [4] (enkel tijdens kwalificatie)
- ERS: none [0], low [1], medium [2], high [3], overtake [4] and hotlap [5]
Het Energy Recovery System vraagt om wat meer uitleg. De 160 paarden die de batterij u schenken, zijn bij momenten een geschenk uit de hemel. Gebruik ze wel op een intelligente manier! En daarvoor moet u eerst begrijpen welke informatie te zien is op het beeldscherm. Op onze afbeelding ziet u ten eerste een gele lijn: dat is uiteraard het batterijpercentage. Denk echter niet dat u met de modus 'hotlap' de volledige 100 procent kan benutten tijdens een kwalificatieronde.
Er is immers een bepaalde hoeveel energie die u kan gebruiken per ronde. Hou daarom een oog op de witte lijn naast 'D' (deployment). Als u niet oplet, zal die hoeveelheid op een circuit als Monza al snel opgebruikt zijn. Ook daar geldt de tip: meer energie op de rechte stukken, minder in het technische gedeelte. De witte lijn naast 'H' (harvest) toont de hoeveelheid energie die in die ronde werd gerecupereerd en is dus leuk, maar minder belangrijk.
Mocht die informatie u te veel worden, kan u ervoor kiezen om de ERS automatisch te laten besturen, maar de snelste optie is dat natuurlijk niet.
Oef, onze cursus zit erop. U zal nog niet elk detail van F1 2019 onder de knie hebben, maar met deze stevige basis kan u alvast een bedreiging vormen voor Thibaut Courtois. Aan het werk!
Foto's: Racing International Photography, Codemasters
Tweet