van der Horst

Nivelles Grand Prix Revival: Voorbeschouwing van de organisatoren

Op zondag 29 juni staat op het terrein van Nivelles/Baulers, de Grand Prix Revival van de dynamische Formula Club Belgium op het programma. Meer dan 200 aanvragen kwamen binnen, waarvan er 140 weerhouden werden. Het is een internationaal plateau geworden, met deelnemers uit alle naburige landen en uiteraard ook heel wat Belgen. Ze willen allemaal de sfeer van de Grand Prix van België 1974, gehouden op het circuit de Nivelles, weer tot leven brengen. Met de zege van de Braziliaan Emerson Fittipaldi in het achterhoofd.
Verleden zaterdag hebben we een soort algemene repetitie gehouden, op de omloop die we voor de revival gaan gebruiken”, legt Serge Stevens, Voorzitter van de Formula Club Belgium uit. “We hadden een McLaren F5000 en een Sport-Proto Tiga 2 liter ter beschikking en we vroegen de rijders om er een stevig ritme op na te houden. Zo konden we de veiligheid nagaan, de 180° bocht testen voor de wagens die we op bezoek krijgen… Zo hebben we ook gekeken of er nog een chicane in de rechte lijn moest of niet. We hebben hard gewerkt en ik denk dat we mogen zeggen dat we klaar zijn.”
 
In het bijzijn van de burgemeester van Nivelles, Pierre Huart, legde Alain Plasch kilometers af met zijn McLaren M10B Formula 5000, eigenlijk een wagen te vergelijken met een M7A in de Formule 1, maar met een V8 Chevrolet 5 liter onder de motorkap. De wagen reed in de jaren ’70 in het Verenigd Koninkrijk in de handen van de Brit David Prophet, in een competitie F5000, die een soort parallel kampioenschap aan de F1 was. “Het was heel leuk, maar wel jammer dat het volledige circuit van destijds niet meer bestaat. Anderzijds, het is een uitdagend stuk dat overblijft”, legt Alain Plasch uit. “Als de zon van de partij zal zijn, zullen we een mooie dag beleven op 29 juni, zowel voor de rijders als de toeschouwers.
 
De Nivelles Grand Prix Revival heeft zes groepen die na elkaar actief zullen zijn. De Grand Prix wagens zijn de kers op de taart, met onder meer Bugatti 35 en 40, Lenkin GP, Tojeiro, Cooper Bristol, Auto Union, AC Bristol, Singer Riley, Jaguar, Trojan-Ford, March, McLaren M26 (ex-James Hunt) en M10B... “We zetten alles op alles om er een soort feest voor Emerson Fittipaldi van te maken, de winnaar van de GP de Nivelles in 1974, waarbij we nog werken aan de aanwezigheid van een Fittipaldi F5A in de kleuren van Copersucar, de wagen die hij zelf bouwde en waarmee hij tweede werd in de GP van Brazilië in 1978”, gaat Alain Plasch verder. “De auto komt terug van de Grand Prix de Monaco Historique en we doen er alles aan om die hier te krijgen.” We duimen!
 
Nog bij de eenzitters, maar dan bij de leden van de Formula Club Belgique, zien we onder meer Formule Vee, Formule Ford, Formule France, Formule Bleue, maar ook F3. Apal, Lotus, Lola, Techno, Martini, Rondeau, Reynard, Van Diemen, Dallara, geen enkele naam zal ontbreken. Bij de Sport  Prototypes krijgt het publiek Porsche, Cobra, Ford GT40, De Tomaso Pantera, Lola, Tiga, Norma, Radical... Ook een Vaillante uit de stipalbums, waar Pierre Van Vliet aan het stuur zal zitten, Van Vliet die net terug is van de 24 Uur van Le Mans.

Voeg daar nog een fijne groep toerismewagens aan toe en dan hebben we het in de eerste plaats over MINI, met onder meer Willy Braillard, Emile Businaro, Eddy Joosen (dubbele winnaar van de 24 Uur van Spa), Christian Delferier (die reed met Alpine in WK rally), Etienne Staelpart, maar ook andere namen starten zoals Alfa, Fiat, Porsche, Renault, Austin-Healey, BMW, Ford…
 
Ook op twee en drie wielen is er mooi volk, zoals Morini, Matchless, Suzuki, Moto Guzzi, BMW, Benelli, MV Agusta, Yamaha, Kawasaki, Laverda en Buell, of sidecars als Honda, BSA, Norton, BMW, Triumph, Konig, IMP, Kirby, Schmidt, Cailletet, Bakker …  
 
De toegang tot de Nivelles Grand Prix Revival is gratis, alleen de paddock is te betalen. De tickets vindt u op Ticketnet.be. We kijken er naar uit om u te ontmoeten!

Nivelles Grand Prix Revival press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op donderdag 19 juni 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons