van der Horst

Pirelli tot en met 2019 in de Formule 1

De Pirelli banden - van ultrasoft tot regenband
De Pirelli banden - van ultrasoft tot regenband
De kogel is door de kerk: Pirelli blijft tot en met 2019 de exclusieve bandenleverancier voor de Formule 1. De overeenkomst tussen de Italiaanse bandenfabrikant en de FIA werd reeds tijdens de winter afgesloten, maar werd pas dit weekend in Baku bekend gemaakt. Tijdens de volgende seizoenen zullen er radicale veranderingen worden ingevoerd om de F1 meer aantrekkelijker én sneller te maken.
Tijdens de contractuele onderhandelingen kwamen de Italiaanse bandenfabrikant, de FIA en de F1-teams reeds tot een akkoord over belangrijke wijzigingen aan het technische reglement die vanaf volgend seizoen van kracht zijn, met name de veel bredere banden en diverse aanpassingen aan het chassis. Eerder benadrukte de bandenconstructeur dat een resem van in-season testdagen nodig zijn om op een ordentelijke manier de nieuwe F1-banden voor volgend jaar te ontwikkelen.

Met deze grote veranderingen voor volgend seizoen in het verschiet zullen er nog belangrijke bandentesten volgen dit jaar. Zo zullen er wagens uit 2012 tot en met 2014 gebruikt worden om enkele compound constructies van Pirelli te testen, maar dan wel met de huidige afmetingen van het rubber. Ook werd er besloten dat er een totaal van 25 testdagen worden voorzien, waarin aangepaste bolides uit 2015 zullen deelnemen, om de prototype banden met de afmetingen van 2017 onder de loep te nemen. Deze oefensessies zullen volgens de FIA deze zomer reeds van start gaan.

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op zondag 19 juni 2016.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons