van der Horst

Spa Classic: Nabeschouwing van de organisatoren

Spa Classic
Spa Classic
De 4e editie van Spa-Classic, die plaatsvond van 16 tot 18 mei, kende heel wat succes bij het publiek. Organisator Peter Auto mocht zich verheugen in een betekenisvolle stijging met meer dan 15.000 bezoekers dit jaar.
  • Hamofa Performance
Spa-Classic verliep drie dagen onder een schitterende zon. Het evenement bood acht plateaus op het circuit van Francorchamps, die een totaal vertegenwoordigden van bijna 350 historische competitiewagens. Opnieuw werd een speciaal accent gelegd op de animaties voor het publiek. Groot en klein konden dus genieten van een totaalspektakel, zowel op de piste als in de paddocks.
 
Het publiek, dat een echte erehaag vormde rond de rijen voertuigen, apprecieerde vooral de mogelijkheid om de wagens van nabij te kunnen observeren.
 
Het circuit van Francorchamps, een endurance-tempel voor Tourismewagens, was dit weekend gastheer voor twee plateaus die volledig gewijd waren aan deze auto’s: de Heritage Touring Cup en de U2TC, met nachtraces die herinnerden aan de glorieuze tijd van de 24 Uren van Francorchamps.
 
De plateaus zetten het elan verder dat Spa-Classic kent sinds zijn start in 2011 en vertoonden goedgevulde startgrids. Zoals het plateau Sixties’ Endurance met meer dan vijftig voertuigen aan de startlijn (AC Cobra, Jaguar Type E, Porsche 904, Chevrolet Corvette, Austin Healey,..). Of de Classic Endurance Racing met veertig ingezette wagens in CER 1 (Lola T70, Ford GT40, Ferrari Daytona Gr 4, Porsche 911 RSR 3L…) en meer dan dertig in CER 2 (March, Sauber, Lola, Porsche 935, BMW M1…).
 
De Trofeo Nastro Rosso, voorbehouden voor Italiaanse sport- en GT-wagens van de jaren 1950 tot 1965, zag zijn rangen aanzwellen met 27 concurrenten. Het was ongetwijfeld één van de mooiste plateaus van de meeting dankzij enkele uitzonderlijke trans-Alpijnse wagens: Ferrari 250 LM, GT Berlinetta en 275 GTB, Maserati 300s, Alfa Romeo Giulia TZ en Giulietta, Bizzarrini 5300 GT.
 
Het plateau Heritage Touring Cup, opgezet door Peter Auto, is vorig jaar ontstaan uit de wens om de Tourismevoertuigen die zich onderscheiden hebben tijdens de beroemde 24 Uren te laten terugkeren naar Francorchamps. Het plateau telde afgelopen zaterdag bijna 30 wagens aan de startgrid (BMW 3.0 CSL, Ford Capri 2600 RS en Escort, Alfa Romeo 1750 GTAM, Chevrolet Camaro, Ford Mustang…). De U2TC, voorbehouden aan Tourismewagens met een cilinderinhoud van minder dan 2 liter, zag bijna 20 concurrenten aantreden (Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, Ford Cortina Lotus, BMW 1800 Ti…).
 
Ten slotte kon het publiek heel wat waardering opbrengen voor de historische Formula 2 wagens van de jaren 1970 en de Group C die het mooie weer maakte tijdens de wereldkampioenschappen endurance van de jaren 1980 (Sauber Mercedes C11, Porsche 962, Spice SE90C, Mazda 767B, Nissan R90CK…)

Tal van Belgen aan de startlijn… en enkele mooie podiums!

Zowel ervaren Belgische autocoureurs als liefhebbers waren goed vertegenwoordigd voor dit Ardens evenement.
 
Op zaterdag won Vincent Gaye de eerste race van de Trofeo Nastro Rosso met zijn Ferrari 275 GTB C uit 1966. De rest van de dag werd vooral getekend door de overwinning van het duo Eric Mestdagh – Pierre-Alain Thibaut met een BMW 3.0 CSL 1975, ter gelegenheid van de eerste race van de nieuwe Heritage Touring Cup, en een tweede plaats tijdens de tweede race die ’s nachts werd gereden.
 
Ook op zondag stonden verschillende Belgen op de podiums. De eerste overwinning was voor Eric De Doncker tijdens de eerste race van de Classic Endurance Racing CER 1 met zijn Lola T70 MKIII B uit 1969, gevolgd door een tweede overwinning voor Vincent Gaye tijdens de tweede race van de Trofeo Nastro Rosso, nog steeds met zijn Ferrari 275 GTB C. Ten slotte, op het einde van het evenement, kon Thomas Dozin (Spice SE88C) de tweede plaats behalen van de categorie C2 tijdens de race van de Group C.

Clubs & animaties

In de zone van de Clubs lieten bijna 1000 collectievoertuigen zich bewonderen, in afwachting van enkele rondjes op de ‘toboggan des Ardennes’ tussen de verschillende races.
 
In het Dorp kon het publiek spannende momenten beleven bij de ‘Muur van de Dood’ waarop motorrijders de wetten van de zwaartekracht trotseerden. De animaties (zeepkistenrace, Slot Racing, orkesten…) en de exposanten (miniaturen, kleding, boeken…) zorgden ervoor dat het publiek verwend werd.
 
McLaren Brussels en Bentley hebben van dit zeer mooie evenement geprofiteerd om hun laatstgeborenen te laten testen door hun klanten: de McLaren 650S voor de ene, de nieuwe V8-motor van de Flying Spur en de nieuwe versie van de Bentley GT V8 S voor de andere.

De veiling van Bonhams

Voor het tweede opeenvolgende jaar kende de veiling van Bonhams een geestdriftig publiek. Op zondag 18 mei werden vanaf 14 u meer dan 60 prestigieuze loten te koop aangeboden. Voor de meest gevolgde loten citeren we volgende biedingen:
 
- Ferrari 308 GTB Group B Michelotto 1976/1983: € 609.500
- Ferrari 365GTB/4 Daytona Berlinetta 1973: € 471.500
- Aston Martin DB6 Vantage Sports Saloon 1967: € 350.750
- Porsche 911 Type 930/935 Turbo Coupé 1983: € 230.000
- Maserati Khamsin Coupé 1977: € 178.250
 
Het omzetcijfer van deze 2e veiling in het kader van Spa-Classic bedroeg 3 miljoen euro. Een bedrag waar Philip Kantor, Directeur International Business Developpement van Bonhams Europe zich in verheugde.
 
Voortbouwend op het succes van dit jaar, geeft Spa-Classic iedereen afspraak voor half mei 2015, voor een weekend dat steeds boeiender wordt.

Spa Classic press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 20 mei 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons