Spanje: Reacties bij Mercedes AMG na Hamilton-Rosberg incident
“Ik had een goede start, maar werd voorbijgegaan met behulp van de slipstream in de eerste bocht”, liet Lewis Hamilton aan de media verstaan. “In de derde bocht was ik veel sneller dan Nico, want blijkbaar had hij de verkeerde motorinstelling. Ik denk dat hij vergeten was om zijn wagen op race modus te zetten.” Over zijn mislukt inhaalmanoeuvre wist de regerend wereldkampioen te vertellen dat hij een opening zag aan de binnenkant van de baan, een opening die even breed bleek te zijn als zijn auto. “Ik moest beslissen welke kant ik zou nemen. Links? Dat een kleinere opening was, of rechts?”, gaat de Brit verder. “De binnenkant is altijd de lijn die je neemt als je ervoor wilt gaan en het was een veel grotere opening, dus ik ging ervoor.” Wat volgde was een drama voor het Duitse F1-team en beide rijders belandden in de zandbak.
“Ik zou zeggen dat het een erg ongelukkige race incident was dat werd aangewakkerd door verscheidene omstandigheden”, zei Toto Wolff. “Het was een dure les om te betalen en pijnlijk voor hen, want we hebben 43 belangrijke punten verloren. Het was een situatie die vermeden had kunnen worden, van beide kanten. En het is ook heel moeilijk om in percentage te bepalen wie de schuldige is.” Verder liet de Mercedes-baas weten dat beide rijders nog steeds toegelaten zijn om met elkaar te racen. Niki Lauda was minder diplomatisch dan zijn teamcollega's. Net na het incident zei een woedende Lauda aan Sky Sports F1 dat het onaanvaardbaar was dat beide Mercedes-bolides eruit liggen na amper enkele bochten. “Lewis was veel te agressief om in te halen, en waarom zou Nico hem ruimte geven? Hij reed aan de leiding”, aldus de legendarische drievoudige wereldkampioen. “Het was een foute inschatting in Lewis z'n hoofd en ik leg de schuld veel meer bij hem dan bij Nico. Voor Mercedes is dit onaanvaardbaar.”
Met de beslissing van de stewards om geen sancties op te leggen mag zeker Lewis Hamilton opgelucht ademhalen. Na twee eerdere waarschuwingen loopt hij een penalty mis voor de volgende Grote Prijs in Monaco. Een derde waarschuwing zou immers een gridpenalty van tien plaatsen betekenen. De eerste verwittiging voor Hamilton kwam er in Bahrein nadat hij achteruit in de pit reed na de kwalificatie en de tweede kwam er in Sochi nadat hij bij het verlaten van de piste niet achter het paaltje aan de buitenkant van de bocht terug de baan op reed. Nico Rosberg blijft nog riant aan de leiding in het kampioenschap met 39 punten meer dan Scuderia Ferrari-rivaal Kimi Räikkönen. Lewis Hamilton volgt op 43 punten en Sebastian Vettel op 52 punten. Max Verstappen springt door zijn overwinning naar de zesde plaats in de ranking en heeft nu 38 punten achter zijn naam staan, tien minder dan teamgenoot Daniel Ricciardo.
Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography
Tweet