van der Horst

Zolder Historic GP: Bloedhete eerste racedag

Belcar Historic Cup 2024
Belcar Historic Cup 2024
Op circuit Zolder werden zaterdag de eerste races in het kader van de Historic Grand Prix verreden. De wagens hadden veel te lijden onder de hete temperaturen maar toch kregen we mooie races voorgeshoteld. In de eerste race voor de Belcar Historic Cup won Luc Branckaerts (Chevrolet Corvette C4) overtuigend terwijl Dieter Kuijl (Ford Capri 3100 RS) beide races voor de NK GTTC won.
VR Racing - BMW M1
VR Racing - BMW M1
Het weekend startte vrijdag rampzalig voor VR Racing, dat in de kwalificatie drie wagens zag uitvallen met mechanische panne. De BMW 635 CSi en de BMW M1 kwamen zaterdag niet aan de start en de BMW  E36 STW moest achteraan de startgrid vertrekken, maar zou nog opklimmen tot de elfde plaats. Vooraan op de grid stond de Corvette van Luc Branckaerts die die de koppositie ook na de start wist te behouden. Een vroege safety car procedure bracht daar geen wijziging in en Branckaerts reed overtuigend naar de zege. 
 
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette C4
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette C4
Achter de Corvette was Wim Kuijl (Ford Capri 3100 RS) de enige die het tempo van de Amerikaanse bolide kon volgen, maar Kuijl zou de race niet uitrijden. Zo ging de tweede plaats naar Tim Kuijl (BMW 325i E36) terwijl Luc Moortgat (Porsche 964) het algemene podium vervolledigde. Erik Bruynoghe (Porsche 911 SC) en Samuel Verheggen (Mercedes 190e 2.5) maakten de top vijf vol.

 
Podium race 2 NK GTTC
Podium race 2 NK GTTC
In de NK GTTC, waar al twee races van werden gereden, domineerde de familie Kuijl. Dieter Kuijl (Ford Capri 3100 RS) won de eerste race net voor de tweed Capri van het team bestuurd door Wim Kuijl. Hans de Graaf (Porsche 911) werd derde op bijna een minuut achterstand. Geen Wim Kuijl aan de start van de tweede race, maar dat belette Dieter Kuijl niet om opnieuw van start tot finish aan de leiding te rijden. De Graaf werd ditmaal tweede terwijl de laatste podiumplaats naar Gerd Rijper (Porsche 911 RSR) ging.

Historic Championship `81
Historic Championship `81
Verder was er nog een eerste race voor de Cup und Tourenwagen Trophy die gewonnen werd door Michael Nolte (Porsche Supercup) voor Maurice Thormählen (BMW M3 Gtr) en Jürgen Lauscher (Porsche 997 GT3). De eerste race voor de Kampf der Zwerge werd gewonnen door Herbert Wein Jr. (Morris Mini) voor de Simca Rallye 2 van Christof Hürter. Tenslotte was er nog de endurance race over 80 minuten van het Historic Championship `81. Daar ging de zege naar de Porsche 911 ST van Markus Dünkelmann/Ingo Pütz. De overige podiumplaatsen waren voor Kersten Jodexnis/Peter Scharmach (Porsche 911) en Heinz Schmersal/Mike Stursberg (Ford Escort Mk1 RS1600).
 
ATS D7
ATS D7
Nog niet alle wagens die deelnemen aan de Concours d’Elégance tekenden present op zaterdag, maar er waren toch al een mooi opkomst van speciale bolides, vooral voor de verjaardagen van de Ford Mustang en van Lancia. Zo waren er al de twee rallywagens in Martini kleuren bij Lancia, een 037 en een Delta HF Integrale. Ook de formule 1 wagens die zondag deelnemen aan de parade stonden al opgesteld, de De Tomaso 505 (1970), de ATS D7 (1984) en de Arrows A8 ex Thierry Boutsen.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Belcar Historic Cup op zaterdag 20 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons