van der Horst

Belgen kansrijk naar Wereldkampioenschap OK en OK-Junioren in Engeland

Wereldkampioenschap karting OK en OK-Junioren
Wereldkampioenschap karting OK en OK-Junioren
De wereldtop van het karten verzamelt komend weekend op PF International, ten oosten van Nottingham, voor de belangrijkste afspraak van het jaar want met het FIA Wereldkampioenschap karting voor de OK en OK-Junioren, staat het kroonjuweel van de kalender op het punt te beginnen. Onder de deelnemers vinden we opnieuw enkele kanshebbers op eremetaal in wat de belangrijkste wedstrijd van het seizoen zal worden.
  • De Swert Opticiens
Traditioneel is deze periode van het jaar moneytime voor de koninginnenklasses van de kartsport. Zowel de OK & OK-Junioren als de KZ & KZ2 schakelklassen werken nu het Wereldkampioenschap af, steeds over één alles beslissend weekend. Komend weekend is dat het geval voor de OK-Junioren en de OK klasse, voor karts zonder versnellingsbak. 

Voor de zestigste verjaardag van het WK, trekken de teams en 262 piloten richting Engeland waar na zeven jaar nog eens een Wereldkampioenschap gehouden zal worden. Plaats waar het staat de gebeuren; PFI. De layout is eerder atypisch en doet door zijn acht-vorm denken aan Suzuka. Bovendien kan het Britse weer venijnig uit de hoek komen, zo bleek afgelopen weekend nog. De voorbereidende wedstrijd van de Champions of the Future, kreeg te maken met het typische grillige Britse weer al lijkt het komend weekend voorlopig droog te blijven. 
OK-Junioren: Uitkijken naar debuut van Herman, Van Langendonck verdedigt titel niet.
Gilles Herman
Gilles Herman
De klasse OK-Junioren bestaat uit piloten tussen 12 en 14 jaar. Onder de deelnemers is het vooral uitkijken naar het debuut van Gilles Herman. Onze landgenoot kroonde zich dit seizoen tot kampioen in de FIA Academy Trophy en is de derde Belg die daar sinds de start van het kampioenschap in 2010 in slaagt. Ondanks deze mooie adelbrieven blijven ze in het kamp van de jonge Belg rustig. "Uiteraard staat komend weekend in het teken van ervaring opdoen, maar toch is de ambitie om die ervaring binnen de top dertig op te doen." Samen met het Belgische VDK Racing kwam Herman afgelopen weekend al in actie op PFI al liep dat niet zonder slag of stoot. "Het is een zeer specifiek circuit, dat niet snel onder de knie te krijgen is, mede door de vele oneffenheden en de speciale asfalt soort die bij regen in een bijzonder gladde laag lijkt te veranderen. De complexe weersomstandigheden maakten het er het voorbije weekend zeker niet makkelijker op maar binnen het team is alles aanwezig om ons doel te behalen. De kwalificatie zal enorm belangrijk worden waarbij op het juiste moment het perfecte rondje neerzetten belangrijker lijkt te worden dan de pure snelheid op zich" besluit vader Vic Herman aan AUTOSPORT.be.
Wie vooraf al aangaf zijn titel niet te zullen verdedigen is Dries Van Langendonck. De Limburger maakte na zijn Europese titel in deze klasse, de overstap naar de OK klasse en zal daarin aan de start verschijnen. Wel verschijnen er met Arthur Hoang en Alexander Dahlstrom nog twee andere piloten met het Belgische vlagje achter hun naam aan de start. Beiden bij VDK Racing, op een Kart Republic chassis, als teammaat van Gilles Herman. 
OK: Vier landgenoten, vier kanshebbers
OK klasse
OK klasse
In de OK-klasse, voor piloten, vanaf 14 jaar zien we een mooie strijd tussen de jonge opkomende talenten en de ervaren rotten. Met het verlagen van de minimum leeftijd mikt de FIA op de OK als laatste opstap richting de Formule wagens, daar waar de OK klasse voorheen soms werd overgeslaan. Met 16.000 toeren per minuut draaien de OK motoren 2.000 toeren per minuut meer dan de OK-Junioren. Ook de schroefcarburator heeft een grotere diameter en de banden zijn zachter dan in de Junior klasse.

Ean Eyckmans bezorgde moeder Wendy mooi verjaardagsgeschenk
Ean Eyckmans bezorgde moeder Wendy mooi verjaardagsgeschenk
We krijgen komend weekend vier landgenoten aan de start waarvan iedereen dit jaar al van het podium mocht proeven. Ean Eyckmans startte het seizoen veelbelovend met podia en zeges in de WSK Series en de titel in de WSK Super Master Series, begin maart. Maar eens het seizoen op gang kwam, denderde de birelART trein niet meer zoals in de koudere voorjaarsmaanden. "Het weer zal voor ons alles bepalend zijn. Als het niet te warm wordt, of het regent, heb ik vertrouwen in een goede afloop. In warmere omstandigheden krijgen we het chassis niet helemaal op punt." Het Kempens talent kreeg met regelmaat te kampen met technische problemen en kwam niet meer toe aan podiumplaatsen. Hij liet wel met regelmaat zijn snelheid zien, zo ook vorig weekend op PFI met enkele top vijf plaatsen in de heats, tot hij in de finale opnieuw met technische problemen naar de kant moest. 
Kaï Rillaerts
Kaï Rillaerts
Ook Kaï Rillaerts kan er over meespreken. De Sodi Kart fabriekspiloot laat met regelmaat prachtige dingen zien, maar kende ook al zijn deel van de pech. Tijdens de slotmanche van het afgelopen Europese kampioenschap pakte hij dan eindelijk zijn verdiende podium in de finale maar viel hij door een tijdstraf toch terug. Met het hoofd in de juiste richting bereidde de man uit Tremelo zich voor op het komende WK maar een blessure aan de arm lijkt roet in het eten te gooien. "We hebben een scan van mijn arm laten maken en het resultaat valt niet mee. Er zit een breuk in mijn elleboog maar ik ga in ieder geval starten en afhankelijk van hoe draaglijk de pijn is het weekend al dan niet afmaken."


Wie we ook aan de start zien is Thibaut Ramaekers. De jonge man uit Chimay liet ons weten naar alle waarschijnlijkheid ook volgend jaar nog een seizoen in de kartsport actief te zijn maar dat neemt niet weg dat hij zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. Onze landgenoot reist als bronze medaille winnaar op het EK richting Engeland en zal zeker tot de kanshebbers gerekend moeten worden. Waar Eyckmans hoopt op koud en nat weer, mag voor Ramaekers de zon schijnen. "Warme en zonnige omstandigheden lijken ons het beste te liggen." laat Ramaekers ons weten. "In het nat hebben we juiste setup nog niet helemaal gevonden, dus daar ligt nog werk op de plank." Mogelijks krijgt Tbo af te rekenen met Dries Van Langendonck als voornaamste concurrent.
Dries Van Langendonck
Dries Van Langendonck
De man uit Heusden Zolder pakte vorig jaar de Wereldtitel in de OK-Junioren, werd dit jaar Europees kampioen in die klasse en voegde gisteren nog de titel van de Champions of the Future toe aan zijn palmares. Pittig detail, Van Langendonck kwam niet meer in actie in de Junioren maar haalde toch nog genoeg punten voor de titel. "We blikken uiterst tevreden terug op het afgelopen weekend. Ondanks dat we niet meer in actie kwamen in de Junioren, pakken we er toch de titel. We deden bovendien enorm veel ervaring op in wat nog maar de tweede wedstrijd van Dries in de OK klasse was', laat vader Frank Van Langendonck ons weten. 

Het WK start vanaf woensdag, met onder andere het afhalen van de banden en benzine. Na de vrije trainingen begint het op vrijdag voor echt met de kwalificaties in de voormiddag en de eerste heats in de namiddag. Ook zaterdag staat in het teken van het rijden van heats. Die duren voor de OK-Junioren 9 ronden en voor de OK klasse 11 ronden. Zondag volgt de laatste Superheat alvorens de 36 best geplaatste piloten per klasse in de finale zullen strijden om de titel. 

Foto's: FIA Karting, Kaï Rillaerts, Dries Van Langendonck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op dinsdag 10 september 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons