Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Italië
Na alle dreigementen van Red Bull dat het de sport zou verlaten is het opvallend rustig geworden sinds de aankondiging dat het Oostenrijkse team in 2017 wil opteren voor Mercedes-motoren. Toch zou het team nog steeds proberen ook voor 2016 van Renault af te geraken. De Fransen gaan er echter van uit dat dat contract gerespecteerd zal worden en ook Mercedes, dat aandeelhouder is in Renault en vice versa, gaf reeds aan geen onderhandelingen te willen voeren die leiden tot contractbreuk.
Intussen heeft Audi in de persoon van Wolfgang Ullrich voor de zoveelste keer bevestigd geen interesse te hebben in F1, ondanks de nauwe banden met Red Bull in andere autosportkampioenschappen. Hoewel Ullrich toegaf dat een samenwerking tussen Red Bull en Mercedes Audi "zou pijn doen" is het uitgesloten dat het merk in de nabije toekomst de F1 in gaat. "Voor 2016 of 2017 is het hoe dan ook uitgesloten", aldus Ullrrich. "Wie in F1 wilt beginnen en denkt dat te kunnen doen één jaar na het nemen van die beslissing, de keuze is aan hem, maar ik raad het hem ten zeerste af. De F1 en Audi is een onderwerp dat ik al twintig jaar ken en Audi heeft nooit interesse getoond. Het zou me verbazen moest dat morgen wel zo zijn."
De kans om ooit nog Formule 1 te zien op Istanbul Park is geslonken tot het vriespunt. Het bij de rijders populaire circuit is namelijk verkocht aan een bedrijfswinkel voor tweedehandswagens. Het bedrijf heeft een contract gesloten voor tien jaar. Ondanks dat het circuit van 400 miljoen euro populair was bij de piloten, was de GP nooit een groot succes bij het Turkse publiek waardoor de overheid het ook niet langer als een investering zag. Van de zeven Turkse GP's won Felipe Massa er drie. Naast F1 en GP2 werd er ook WTCC, DTM en LMS gereden. De veel recentere WRX-manche zou geen gevaar lopen.
Patrick Dempsey, WEC-rijder, maar bij het grote publiek vooral bekend als acteur, heeft plannen voor het maken van een nieuwe tv-reeks. Ditmaal niet in een ziekenhuis, maar in de F1-paddock en nog wel deze van het seizoen 1961. Genaamd "The Limit" zou de serie het duel om de wereldtitel tussen Phil Hill en Wolfgang Von Trips moeten populariseren. Naast deze twee protagonisten zou er ook gefocust worden op een zekere Denise McCluggage, een journaliste en tevens een verdienstelijke pilote, aldus Dempsey.
De GP van België was voor Nico Rosberg de laatste als kinderloze man. Vrouw Vivian is namelijk enkele dagen later bevallen in Monaco van hun eerste dochtertje. Blijkbaar zou Romain Grosjean op het podium in België Rosberg hebben gerust gesteld: het cliché dat een kind een racepiloot langzamer maakt, klopt niet. Volgens de Fransman is het noodzakelijk dat een rijder zijn familie niet door zijn hoofd spookt zodra het vizier omlaag gaat. Maar dat gebeurt ook niet vanwege de concentratie die de sport vereist, aldus de Lotus-coureur die zelf twee kinderen heeft.
Foto's: Racing International Photography, Martijn Wouters & Georges De Coster
Tweet