24H Le Mans: Nieuwe WEC prototypes goedkoper, mooier en met straattechnologie
Het minimumgewicht is 1040kg, zo'n 60kg zwaarder dan wat in juni was aangekondigd. De nieuwe hypercars mogen bovendien 35cm langer en 10cm breder zijn dan de huidige LMP1's. Actieve aerodynamische elementen zijn voortaan toegelaten, zowel vooraan als achteraan. Deze zijn beperkt tot twee standen en moeten door de rijder bediend worden. Het reglement geldt in principe voor de volgende vijf seizoen, te beginnen vanaf 2020/2021. Constructeurs mogen maximum vijf evoluties uitbrengen in deze periode, en eenmalig een nieuw design homologeren. Constructeurs mogen dus niet ieder jaar met een nieuwe prototype op de proppen komen. Om de kosten te beperken en de competitiviteit te verzekeren wordt er ook een systeem van succesballast ingevoerd. Elk gescoord punt zal een halve kilo toevoegen aan het minimumgewicht van de wagen, met een maximum van 50kg. Deze ballast zal echter verwijderd worden voor de seizoensfinale in Le Mans.
Lees ook: ACO trekt vanaf 2020 opnieuw de kaart van proto's met GT-looks
Foto: ACO/WEC
Tweet