van der Horst

Londen: Oliver Rowland wint - Pascal Wehrlein kampioen na intense race

Eindpodium 2024 Formule E
Eindpodium 2024 Formule E
Het gezegde luidt: "Als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen." Een betere spreuk konden we niet voorgeschoteld krijgen dan tijdens de finale van de Formule E in Londen. Na een intens duel tussen de Jaguars van Mitch Evans en Nick Cassidy en de Porsche van Pascal Wehrlein, was het deze laatste - die weliswaar als tweede zou eindigen achter Oliver Rowland (Nissan) - die met de titel aan de haal ging. Dit terwijl alles in duigen viel voor Jaguar in hun jacht om alle titels te claimen.
  • Skylimit Events
Start 2024 Formule E Londen ePrix Race 2
Start 2024 Formule E Londen ePrix Race 2
Van bij de start namen de Jaguars het heft in handen, met Cassidy op kop voor Evans. Ondertussen sloot Wehrlein als vierde aan achter Maximilian Günther (Maserati). Dit zou even zo blijven tot na twee neutralisaties. De eerste kwam er door uittredend kampioen Jake Dennis (Andretti), die in de muur eindigde samen met Edoardo Mortara (Mahindra) in bocht drie. Na de herstart kregen we al vrij snel een tweede safety car, omdat Sam Bird (McLaren) in de muur geparkeerd stond net voor de chicane nadat men uit de ExCeL Arena komt. Ondertussen was Wehrlein al opgeschoven naar plaats drie en begon de strijd tussen de drie tenoren.

De eerste opdracht bij Jaguar was dat Evans een gat moest laten zodat Cassidy zijn eerste Attack Mode kon inzetten. Hier ontstonden de eerste spanningen binnen het team, want Evans was niet akkoord met die beslissing en maakte dit duidelijk: "hard tegen hard". Vanaf dat moment liep het helemaal spaak voor Jaguar. Cassidy ging in op orders van het team om zijn tweede Attack Mode te wapenen, maar verloor hierbij niet één, maar twee plaatsen. Dit tot grote consternatie van de Kiwi. Het team verzekerde hem dat hij zijn plaatsen zou terugkrijgen, maar dit gebeurde niet. Vanaf dan werd Cassidy zenuwachtig, ondanks zijn goede uitgangspositie. Achter hem kwam Rowland aansluiten, maar die besloot wijs om zich afzijdig te houden van de hele titelstrijd vooraan.

Pascal Wehrlein zet Mitch Evans stevig onder druk
Pascal Wehrlein zet Mitch Evans stevig onder druk
De strijd aan de kop werd alsmaar intenser. Wehrlein zette Evans serieus onder druk, maar de Kiwi bleef koel. Dit ging ronde na ronde door, tot de situatie eigenlijk gevaarlijk werd voor beide heren. Zij moesten namelijk allebei nog hun twee Attack Modes afwerken en een safety car periode zou de hele zaak compliceren. Ondertussen was António Félix da Costa (Porsche) vanuit het middenveld aan het oprukken naar de koplopers om teamgenoot Wehrlein te helpen. Toen hij arriveerde, liep het helemaal mis voor Cassidy. De Kiwi werd licht geraakt door de Portugees in bocht zestien, met als gevolg een lekke band. Daarenboven werd hij ook nog eens aangetikt door Günther, die daardoor ook zijn race in duigen zag vallen. Vooraan probeerden Evans, Wehrlein en da Costa nog snel hun Attack Mode te activeren, maar net op dat moment werd de safety car opgeroepen en moesten ze hun Attack Mode deactiveren.

Pascal Wehrlein is wereldkampioen
Pascal Wehrlein is wereldkampioen
Met nog een paar ronden te gaan, moesten zij dus zo snel mogelijk hun Attack Modes activeren. Da Costa hielp Wehrlein even door hem te beschermen tegenover Rowland. Na twee minuten moesten ze alle drie nog één keer passeren en toen liep het mis voor Evans. De Kiwi miste het eerste punt, waardoor hij er nog eens over moest een ronde later. Maar het kwaad was al geschied, want zowel Rowland als Wehrlein waren al voorbij. Om het nog erger te maken moest Evans nog trager rijden om geen penalty te krijgen, omdat alle Attack Mode minuten op moesten zijn voor hij over de finishlijn kwam. Daardoor kregen Rowland en Wehrlein een vrijgeleide naar respectievelijk de overwinning en de titel. Cassidy parkeerde ondertussen de wagen en eindigde als zeventiende. Stoffel Vandoorne (DS Penske) reed een vrij anonieme race en eindigde als negende.

In de eindstand heeft Wehrlein daarmee 199 punten, zeven meer dan Evans en 23 tellen meer dan Cassidy. Rowland eindigt met deze overwinning als vierde in de eindstand, terwijl da Costa de top vijf vervolledigt. Stoffel Vandoorne eindigt als tiende in de eindstand. Een troost voor Jaguar is dat men wel de titel bij de teams binnenhaalt met 368 punten, 25 punten meer dan Porsche. DS Penske haalt uiteindelijk de derde plek binnen, voor Nissan, en Andretti dat de top vijf afrondt. Echter, Jaguar ziet nog een tweede titel wegglippen, want Porsche haalde de titel bij de constructeurs binnen.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 21 juli 2024.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons